Københavns gamle biografer

Her kan man hyggesnakke om alt muligt, som ikke passer ind i de andre fora.

Redaktør: Henrik

Besvar
poul s
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: København S

Københavns gamle biografer

Indlæg af poul s » tors 25. jun 2015 18:28

Vi havde i okt./nov. 2014 en sød lille tråd om første gang vi var i biografen.

Dette er ikke en salgsannonce, men:

Jeg kan se på QXL-Bøger og blade-Filmprogrammer, at der er lagt gamle biografbilletter på
fra alle de hedengangne biografer fra København og omegn. Til salg 2.7.15.

Så vidt jeg kan se, er alle biografer repræsenteret med fotos af billetter.
Adresserne fremgår under fotos.

Det er næsten utroligt, så mange biografer der eksisterede dengang. Hver bydel havde op til
flere (det var dengang, der var konkurrence i Danmark!).

Jeg bemærker, at der i dag ikke er flere biografer tilbage på Frederiksberg - bortset fra det nye komplex
i Frederiksberg Centret med indgang fra det nyanlagte Sylows Allé.

I dag domineres biografbranchen af nogle få ejere, der med et kædekoncept bestemmer både
priser og repertoire over det meste af landets storbyer.

Får I tid, synes jeg I skulle bruge 20 min. på at se alle disse forskellige biografbilletter!

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Kvinde

Re: Københavns gamle biografer

Indlæg af Henriette Nilsson » søn 28. jun 2015 23:05

Jeg synes det er ret interessant at der findes samlere som rent faktisk har gemt disse gamle billetter :)

Udover at det er et samlerobjekt, så er det jo også noget som ville være guld værd for at museum - sådan rent historisk.

Mvh.

Henriette

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » man 29. jun 2015 07:20

Henriette Nilsson skrev:Jeg synes det er ret interessant at der findes samlere som rent faktisk har gemt disse gamle billetter :)

Udover at det er et samlerobjekt, så er det jo også noget som ville være guld værd for at museum - sådan rent historisk.

Mvh.

Henriette
De statslige museer hár jeg opgivet, men de lokalhistoriske foreninger bliver meget glade, hvis man
forærer dem f. eks biografbilletter - og de siger tilmed tak.

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Henriette Nilsson » man 29. jun 2015 10:09

Ja, det kan jeg forestille mig - de små lokalhistoriske foreninger/museer arbejder jo også med mindre midler end de statslige.

Jeg har fundet mine gamle navneskilte fra da jeg i teenageårene arbejdede i Favør Hornbæk (jeg har 2, fordi de stammer fra den tid hvor butikken konstant skiftede navn), så har jeg en gammel adgangsbillet til Hornbæk Havnefest fra 90'erne - dengang var det et lille symbol som sættes fast med en sikkerhedsnål, i dag er man gået over til de der festivalarmbånd og så har jeg et gammelt medlemskort til Shelltanken fra dengang man kunne leje film - alle disse ting har jeg planer om at aflevere til Hornbæks museum, det er jo kun morsomt for dem at have det til eftertiden og til at lave særudstillinger eller lignende :)

Mvh.

Henriette

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » man 29. jun 2015 10:27

Henriette Nilsson skrev:Ja, det kan jeg forestille mig - de små lokalhistoriske foreninger/museer arbejder jo også med mindre midler end de statslige.

Jeg har fundet mine gamle navneskilte fra da jeg i teenageårene arbejdede i Favør Hornbæk (jeg har 2, fordi de stammer fra den tid hvor butikken konstant skiftede navn), så har jeg en gammel adgangsbillet til Hornbæk Havnefest fra 90'erne - dengang var det et lille symbol som sættes fast med en sikkerhedsnål, i dag er man gået over til de der festivalarmbånd og så har jeg et gammelt medlemskort til Shelltanken fra dengang man kunne leje film - alle disse ting har jeg planer om at aflevere til Hornbæks museum, det er jo kun morsomt for dem at have det til eftertiden og til at lave særudstillinger eller lignende :)

Mvh.

Henriette
Lyder som en god idé. Jeg taler som gammel arkivar i en lokalhistorisk forening: De ting, der i dag kan
virke banale, vil om 30+ år have stor interesse. Men nu må vi hellere holde os til tråden, ellers får vi
lammetæv. :lol:

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Henriette Nilsson » ons 22. aug 2018 21:20

poul s skrev:
man 29. jun 2015 10:27
Henriette Nilsson skrev:Ja, det kan jeg forestille mig - de små lokalhistoriske foreninger/museer arbejder jo også med mindre midler end de statslige.

Mvh.

Henriette
Lyder som en god idé. Jeg taler som gammel arkivar i en lokalhistorisk forening: De ting, der i dag kan
virke banale, vil om 30+ år have stor interesse. Men nu må vi hellere holde os til tråden, ellers får vi
lammetæv. :lol:
[/quote

Det er mærkeligt, men jeg har ingen erindring om nogensinde at have afleveret de ting til Hornbæks lokale museum. Hmm. Må tjekke op på om jeg stadig har tingene.

Mvh.

Henriette

Besvar