The Sound of Music

Debat om ikke-danske film og skuespillere.

Redaktør: Henrik

Stine
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Indlæg af Stine » fre 4. nov 2005 22:20

Det lyder fedt! Jeg skal helt sikkert have den. Det er jo det rene guf for en SOM-fan som mig:D
Kass skrev:det lyder kanont... - Men øhm... - kommer den på dansk? - og hvad er forskellen ?
Den udkommer på dansk d. 22. november. Der er meget mere ekstramateriale på end på speciel edition dvd'en. Du kan se hvad der er på, på det link Henrik har sat ind, fra Axelmusic.

Jeg glæder mig især til at høre kommentarene fra Julie Andrews og Christopher Plummer. Og behind-the-scenes!
http://www.musicalteater.dk
When the Lord closes a door he opens a window

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Kvinde

Re: The Sound of Music

Indlæg af Henriette Nilsson » ons 24. jul 2013 10:20

Ej hvor sjovt - tak for info

Jeg holder meget af den film og vil da kigge efter det flag næste gang jeg ser Sound of music

Mvh.

Henriette

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: København S

Indlæg af poul s » lør 7. dec 2013 07:02

Her sidder jeg og forfatter et godt indlæg - og så forsvinder det hele pludseligt som dug for solen. Nu begynder jeg forfra, men det bliver ikke så sjovt som oprindeligt:

"Sound of Music" er en spøjs film. Den glimrende tekst og musik samt handlingens baggrund, gør den til en klassiker, som kan ses af alle generationer.

Har I bemærket, at Plummer er udstationeret som flådekaptajn i Østrig - et land uden én meter kystlinie eller flådehavn.
Det undrer mig også, at han er så hård og afvisende overfor sin smukke kone, skønt madammen har givet ham syv børn.

Handlingen foregår i Salzburg - tæt ved den tyske grænse - men da Plummer og den pukkelryggede familie flygter i huj og hast, er de pludselig i Schweitz, skønt det ligger i den anden ende af landet!

Kass har for l-æ-n-g-e siden sat et flot flag på siden. Dette er Schweitz´s nationalflag, og det splitflag der ses ved brylluppet i
kirken, går tilbage til korsriddernes æra.

Skønt jorden er begyndt at brænde under Plummer, skal de giftes i en katedral - af en biskop!

Bortset fra alt det Hollywood, er det en dejlig film takket være musik og tekst af de bedste fra tidens Broadway-mestre.

Katedralen hedder Mondsee, og kan stadig beundres. Der eksisterer stadig en pudsig turistbustur, der besøger alle locations i Østrig.
Da alle de Nikonkamera-overhængte japanere skulle ud for at fotografere, måtte chaufføren ud og trække dem tilbage, da han var bange for, at de fik overbalance på kanten af slugt eller dal. Jeg kan anbefale turen til Østrig - flot land fyldt med hyggelige østrigere.

Hvis nogen af jer vil se filmen i en skarp kopi - gratis - på skærmen, så prøv yify.tv/sound-music.

En lille anekdote om Plummer, fortalt af Stephen Fry:
Fry havde en skuespillerkollega, der skulle spille sammen med den legendariske Plummer. Fry´s gode råd til sin kollega var:
Hvad end der sker, må du ikke nævne "Sound of Music" - han hader den!. Hans ven hilste ydmygt på Plummer ned i hotel-loungen, og kunne næste dag fortælle Fry: Efter to drinks sad hans konstant ved flygelet og spillede "The Hills are Alive".

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Henriette Nilsson » lør 7. dec 2013 11:01

poul s skrev:Her sidder jeg og forfatter et godt indlæg - og så forsvinder det hele pludseligt som dug for solen. Nu begynder jeg forfra, men det bliver ikke så sjovt som oprindeligt:

"Sound of Music" er en spøjs film. Den glimrende tekst og musik samt handlingens baggrund, gør den til en klassiker, som kan ses af alle generationer.

Har I bemærket, at Plummer er udstationeret som flådekaptajn i Østrig - et land uden én meter kystlinie eller flådehavn.
Det undrer mig også, at han er så hård og afvisende overfor sin smukke kone, skønt madammen har givet ham syv børn.

Handlingen foregår i Salzburg - tæt ved den tyske grænse - men da Plummer og den pukkelryggede familie flygter i huj og hast, er de pludselig i Schweitz, skønt det ligger i den anden ende af landet!

Kass har for l-æ-n-g-e siden sat et flot flag på siden. Dette er Schweitz´s nationalflag, og det splitflag der ses ved brylluppet i

Skønt jorden er begyndt at brænde under Plummer, skal de giftes i en katedral - af en biskop!

Bortset fra alt det Hollywood, er det en dejlig film takket være musik og tekst af de bedste fra tidens Broadway-mestre.

Katedralen hedder Mondsee, og kan stadig beundres. Der eksisterer stadig en pudsig turistbustur, der besøger alle locations i Østrig.
Da alle de Nikonkamera-overhængte japanere skulle ud for at fotografere, måtte chaufføren ud og trække dem tilbage, da han var bange for, at de fik overbalance på kanten af slugt eller dal. Jeg kan anbefale turen til Østrig - flot land fyldt med hyggelige østrigere.

Hvis nogen af jer vil se filmen i en skarp kopi - gratis - på skærmen, så prøv yify.tv/sound-music.

Fry havde en skuespillerkollega, der skulle spille sammen med den legendariske Plummer. Fry´s gode råd til sin kollega var:
Hvad end der sker, må du ikke nævne "Sound of Music" - han hader den!. Hans ven hilste ydmygt på Plummer ned i hotel-loungen, og kunne næste dag fortælle Fry: Efter to drinks sad hans konstant ved flygelet og spillede "The Hills are Alive".
Et ganske interessant og informativt indlæg du har skrevet - Men, jeg vil da lige tilføje at Kaptajn Von Trapp jo først er blevet så kold, hård og afvisende efter at han mistede sin første hustru (som gav ham de 7 børn), han bærer rundt på en dyb sorg over at have mistet sin elskede hustru og barnemoder - og derfor reagerer han på den eneste måde han som ulykkelig militærmand kan gøre, slut med følelser - alt skal køre efter militær disciplin. Det er jo først da han forelsker sig i Maria at han bliver sig selv igen, den sande Kaptajn Von Trapp som kun den ældste datter Liesl kan huske.

Mvh.

Henriette

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » tirs 10. dec 2013 08:45

Jeg ser til morgen, at Eleanor Parker - der spiller baronessen - er død, 91 år gammel.

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » søn 23. feb 2014 16:57

poul s skrev:Jeg ser til morgen, at Eleanor Parker - der spiller baronessen - er død, 91 år gammel.
Jeg ser i dag, at den rigtige Maria von Trapp (tredieældste barn i flokken) sov stille ind 18. februar i Vermont, USA.
Hun blev 99 år gammel.
Venligst Poul

Bruun
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Bruun » man 24. feb 2014 05:04

poul s skrev:
poul s skrev:Jeg ser til morgen, at Eleanor Parker - der spiller baronessen - er død, 91 år gammel.
Jeg ser i dag, at den rigtige Maria von Trapp (tredieældste barn i flokken) sov stille ind 18. februar i Vermont, USA.
Hun blev 99 år gammel.
Venligst Poul
RIP Maria Von Trapp!

Poul der er noget der undrer mig, du skriver datteren - er det ikke hustruen (den tidligere nonne) som hedder Maria Von Trapp?

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » man 24. feb 2014 08:17

Bruun!

Ja der er mange navne at holde rede på i den familie.

Maria von Trapp (ex-nonne) hed også Maria. Virkelighedens Fru von Trapp levede 1905-87.

Så vidt jeg kan se, har ingen af virkelighedens syv børn beholdt deres rigtige navne i filmen (måske for at undgå navneforvirring). Den nyligt afdøde Maria var den sidste overlevende af disse syv børn (i filmen kaldet Louisa).

Efter ægteskab med Maria (stadig ex-nonnen) fik kaptajnen yderligere 3 børn, så der var i alt 10 halvsøskende!
De tre børn fra sidste kuld lever stadig i USA, men de er jo også langt yngre, og har ikke noget direkte at gøre
med den velkendte film-historie der foregår i 1930erne.

Jeg har lige læst kondolence-kommentarerne på IMDb. Der er flere der tror, at det er Julie Andrews der er død!
99 år gammel!? Dén bliver Dame Julie ikke glad for at høre.

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Henriette Nilsson » tirs 25. feb 2014 18:54

poul s skrev:Bruun!

Ja der er mange navne at holde rede på i den familie.

Maria von Trapp (ex-nonne) hed også Maria. Virkelighedens Fru von Trapp levede 1905-87.

Så vidt jeg kan se, har ingen af virkelighedens syv børn beholdt deres rigtige navne i filmen (måske for at undgå navneforvirring). Den nyligt afdøde Maria var den sidste overlevende af disse syv børn (i filmen kaldet Louisa).

Efter ægteskab med Maria (stadig ex-nonnen) fik kaptajnen yderligere 3 børn, så der var i alt 10 halvsøskende!
De tre børn fra sidste kuld lever stadig i USA, men de er jo også langt yngre, og har ikke noget direkte at gøre
med den velkendte film-historie der foregår i 1930erne.

Jeg har lige læst kondolence-kommentarerne på IMDb. Der er flere der tror, at det er Julie Andrews der er død!
99 år gammel!? Dén bliver Dame Julie ikke glad for at høre.
Jeg læste godt artiklen om Maria Von Trapp i BT og blev meget overrasket over at hun i filmen hedder Louisa, men det er forståeligt nok at man valgte at anonymisere Von Trapp-børnenes navne. Endnu en overraskelse var det for mig at nonnen Maria faktisk kom til Von Trapp-huset for netop at tage sig af Maria i undervisningsøjemed da Maria Von Trapp (Louisa) havde været syg gennem længere tid.

Folk er mærkelige, udover de kondolence-kommentarer på IMDb som du omtaler, skal det ikke undre mig at folk begynder at oprette mindesider til fordel for Julie Andrews på facebook og twitter.

Jeg kommer til at tænke på om de 3 halvsøskende også blev en del af Von Trapp-familysingers.

Mvh.

Henriette

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Henriette Nilsson » tirs 25. feb 2014 18:57

Henriette Nilsson skrev:
poul s skrev:Her sidder jeg og forfatter et godt indlæg - og så forsvinder det hele pludseligt som dug for solen. Nu begynder jeg forfra, men det bliver ikke så sjovt som oprindeligt:

Et ganske interessant og informativt indlæg du har skrevet - Men, jeg vil da lige tilføje at Kaptajn Von Trapp jo først er blevet så kold, hård og afvisende efter at han mistede sin første hustru (som gav ham de 7 børn), han bærer rundt på en dyb sorg over at have mistet sin elskede hustru og barnemoder - og derfor reagerer han på den eneste måde han som ulykkelig militærmand kan gøre, slut med følelser - alt skal køre efter militær disciplin. Det er jo først da han forelsker sig i Maria at han bliver sig selv igen, den sande Kaptajn Von Trapp som kun den ældste datter Liesl kan huske.

Mvh.

Henriette
I forbindelse med BT-artiklen om Maria Von Trapps (i filmen datteren Louisa) død, kom jeg til at tænke på om der egentlig skete noget med de nonner som hjalp familien Von Trapp med at flygte fra Østrig til Schweiz!?

Nogen der ved noget?

Mvh.

Henriette

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » tirs 25. feb 2014 19:35

Henriette!

Jeg tror ikke vi skal rode os for langt ud i deres baggrund, da der - som sædvanlig - er enorm forskel på
virkeligheden og Hollywoods "historiefortællinger".

Mht. de tre yngste børn, tror jeg næppe, at de kunne gøre stor karriere som "The von Trapp Family Singers", da
talentet ikke altid følger med berømmelsen, og publikum helst ville se de originale flygtninge (altså iflg. filmen).
Men filmen viser jo ikke, at de to yngste af andet kuld faktisk var med under flugten.

Pudsigt at du fortæller, at lille Maria skrantede så meget som barn, og så trods alt overlever alle sine søskende.
Men hun blev jo heller aldrig gift, så - hvem ved - måske gik hun også i "nonnetanker"?

Mht. de hjælpende nonner. Jeg kender ikke til deres videre skæbne, men nazisterne fór ikke så hårdt frem i Østrig,
da østrigere var racerene og et broderfolk - lidt ligesom de skandinaviske lande.

Mit personlige håb er, at nonnerne blev inspirerede af Søster Maria, fandt sig en baron/officer og har sunget af fryd
lige siden. :lol:

Hygge, Poul

PS!
Nu jeg er i gang. Her er et link på 40-års-genforeningen mellem Julie og børnene på amerikansk morgen-TV.
Hvis ikke det giver jer et lille stik i hjertet, er I godt nok kølige:
Senest rettet af poul s ons 26. feb 2014 12:28, rettet i alt 1 gang.

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » ons 26. feb 2014 10:08

poul s skrev:Henriette!

Jeg tror ikke vi skal rode os for langt ud i deres baggrund, da der - som sædvanlig - er enorm forskel på

Mht. de tre yngste børn, tror jeg næppe, at de kunne gøre stor karriere som "The von Trapp Family Singers", da
talentet ikke altid følger med berømmelsen, og publikum helst ville se de originale flygtninge (altså iflg. filmen).
Men filmen viser jo ikke, at de to yngste af andet kuld faktisk var med under flugten.

Pudsigt at du fortæller, at lille Maria skrantede så meget som barn, og så trods alt overlever alle sine søskende.
Men hun blev jo heller aldrig gift, så - hvem ved - måske gik hun også i "nonnetanker"?

Mht. de hjælpende nonner. Jeg kender ikke til deres videre skæbne, men nazisterne fór ikke så hårdt frem i Østrig,
da østrigere var racerene og et broderfolk - lidt ligesom de skandinaviske lande.

Mit personlige håb er, at nonnerne blev inspirerede af Søster Maria, fandt sig en baron/officer og har sunget af fryd

Hygge, Poul

PS!
Nu jeg er i gang. Her er et link på 40-års-genforeningen mellem Julie og børnene på amerikansk morgen-TV.

http://www.youtube.com/watch?v=iOVFC704w10
Linket virker ikke - Meddelelse via linket: Denne video er ikke tilgængelig.

Men ro på - ved at søge inde på YouTube på the sound of music 40 years reunion, så kommer det klip og mange andre frem :-)

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » ons 26. feb 2014 12:30

dafito skrev:
poul s skrev:Henriette!

Hygge, Poul

PS!

http://www.youtube.com/watch?v=iOVFC704w10
Linket virker ikke - Meddelelse via linket: Denne video er ikke tilgængelig.

Men ro på - ved at søge inde på YouTube på the sound of music 40 years reunion, så kommer det klip og mange andre frem :-)
Beklager meget - nu har jeg slettet linket. Jeg kommer aldrig til at vinde medaljer for Danmark i IT - jeg skrev blot hvad der stod oppe i hjørnet på YT-klippet. Kunne I lide det?

Venligst Poul

Bruun
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Bruun » tirs 25. nov 2014 10:38

Jeg har bemærket at også The Sound of music er en yndet film at vise på tv ved juletid.

De gamle klassikere er populære når tv-kanalerne skal vælge film de vil vise for seerne, så jeg er ikke et sekund i tvivl om at denne søde film også vil være på listen.

Brugeravatar
Raffles
Superbruger
Superbruger
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Raffles » tors 27. nov 2014 21:05

Desværre var det i det forkerte billedformat TV2 sidste år viste filmen, (fullscreen når den er CinemaScope bredformat) og sikkert på ny hvis den atter vises. Men glimrende film, virkelig god og instruktør Wise kunne lidt af hvert, instruerede også fine genrefilm som den klassiske gyser Spøgeriet på Hill House (1963) og sci-fi filmen Truslen fra det ukendte (1971). Charmian Carr (Liesl) er jo bare yndigheden selv.

Billede

Besvar