The Sound of Music

Debat om ikke-danske film og skuespillere.

Redaktør: Henrik

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: København S

Re: The Sound of Music

Indlæg af poul s » tirs 2. dec 2014 18:44

Raffles skrev:Desværre var det i det forkerte billedformat TV2 sidste år viste filmen, (fullscreen når den er CinemaScope bredformat) og sikkert på ny hvis den atter vises. Men glimrende film, virkelig god og instruktør Wise kunne lidt af hvert, instruerede også fine genrefilm som den klassiske gyser Spøgeriet på Hill House (1963) og sci-fi filmen Truslen fra det ukendte (1971). Charmian Carr (Liesl) er jo bare yndigheden selv.

Billede
Smukt foto - hun ligner jo næsten din avatar.

Du har som sædvanlig ret: Wise er og bliver underkendt i filmhistorien, skønt han bidrog med sit talent på nogle af de
bedste (og berømteste) film i England og USA. Da han modtog en dele-Oscar (første gang det skete) for West Side Story
kom hans navn først frem i offentligheden, og han skabte flere film, der i dag ikke glemmes - selv blandt nye fans.

Han var i øvrigt altid villig til at fortælle om sine film, og han gjorde det altid med en rolig britisk stil. Jeg har lært meget
af disse interviews. Der var aldrig udskejelser med Wise, hvorfor han måske nåede så høj en alder (1914-2005).

Brugeravatar
Raffles
Superbruger
Superbruger
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Raffles » tors 4. dec 2014 22:43

Hej Poul, tak. Hun er meget smuk, ja. Avataren her er den tyske tv/radio værtinde Bettina Rust i en yngre 90'er udgave. To af mine yndlingsfilm af Wise, er forresten The Body Snatcher fra 1945 med Boris Karloff (Robert Louis Stevensons roman Ligrøverne på dansk) og Curse of the Cat People (1944) med netop afdøde Ann Carter, måske datidens bedste barneskuespiller. Ser dem som regel i denne måned, der er sådan en passende (u)hyggelig 'julestemning' over mange af disse gamle genrefilm.

Billede
Senest rettet af Raffles tors 1. jan 2015 05:09, rettet i alt 1 gang.

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » lør 6. dec 2014 23:27

Raffles skrev:Hej Poul, tak. Hun er meget smuk, ja. Avataren her er den tyske tv/radio værtinde Bettina Rust i en yngre 90'er udgave. To af mine yndlingsfilm af Wise, er forresten The Body Snatcher fra 1945 med Boris Karloff (Robert Louis Stevensons roman Ligrøverne på dansk) og Curse of the Cat People (1944) med netop afdøde Ann Carter, måske datidens bedste barneskuespiller. Ser dem som regel i denne måned, der er sådan en passende (u)hyggelig 'julestemning' over mange af disse gamle genrefilm.

Billede

Billede
The Body Snatcher er et lille mesterværk, og alle yngre mennesker der siger at s/h film er uinteressante, skulle sidde i
Palads´ største sal - mutters alene - og overvære Karloff, Daniels m.fl. Så ville de nok komme på andre tanker.

Jeg kan ikke se i nogle bøger, at filmen fik dansk biografpremiere, men lige efter Befrielsen - hvor danskerne hungrede
efter amerikanske film - indledte mange Hollywood-selskaber en boycot mod bl. a. Danmark pga. grimme toldtariffer.

Peter Schepelern kalder den i sin sidste 10 kilo-udgave af sit filmleksikon for "Ligrøveren", men det må være TV-titlen.
Han skriver også at Simon Rosenbaum er bror til Børge Rosenbaum!

Og du har ret mht. de gamle gyserfilm og julestemning. Det er lidt ligesom at se de gamle indspilninger af Charles Dickens´ udødelige romaner.

Brugeravatar
Gniske
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Gniske » tirs 30. dec 2014 20:14

Ja, Wise var en glimrende instruktør og lavede fremragende film i alle årtierne, mange af dem er nævnt i tråden.

Men der er en gyser-film han lavede i 1977, som hedder "Audrey Rose", som ikke så mange taler om, og mange gyserfilm-fans regner den for dårlig og kikset - men de er helt galt i byen, for den er både interessant og spændende, og den er helt ufortjent overset og den får ikke den anerkendelse som den fortjener. Ja, jeg ved godt at "Exorcisten" er en bedre film end "Audrey Rose", det er jeg udemærket klar over, men filmen om Audrey er slet ikke mislykket eller noget, og dygtige folk som Marsha Mason og Anthony Hopkins leverer varen - hvis I ikke har set filmen, så sku' I prøve at gi' den chancen en dag.

En anden Wise-film som jeg holder uendelig meget af, det er "Hindenburg" fra 1975 - den fremragende skuespiller George C. Scott gør det som altid til ug med kryds og slange og Wise har fint styr på alle detaljerne i denne meget vellykkede spændingsfilm.
Gniske

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » tirs 20. sep 2016 09:01

Den skønne Charmian Carr, der spillede den ældste datter Liesl døde 17.9.2016, 73 år gammel.

Besvar