Cilla Black dør 1943-2015

Debat om musik og sang m.v.

Redaktør: Henrik

Besvar
poul s
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: København S

Cilla Black dør 1943-2015

Indlæg af poul s » fre 7. aug 2015 01:15

Det kom som lidt af et chok, at denne ægte Liverpool-sangfugl pludselig døde i sit hjem i Spanien.

Hun var jo altid så frisk, og blev meget populær som TV-værtinde på både BBC og ITV.

Hun havde en klokkeklar sangstemme, der gav hende et dusin nr. 1-hits på den engelske Top 30.

Af uransagelige grunde slog hun aldrig igennem i USA, skønt hun havde et glimrende sam-
arbejde med supersangskriver Burt Bacharach, der foretrak hende til mange af sine sange.

Det engelske publikum elskede hende i 50 år og betragtede hende som én af deres egne.

Hør hendes udgave af "Alfie" til at begynde med, hvis I ikke kender hende - alt findes på YT.

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Re: Cilla Black dør 1943-2015

Indlæg af dafito » søn 27. dec 2015 19:14

DR 2 viste i går lørdag det autentiske drama Cilla. Jeg kom desværre for sent og halvvejs ind i den - men det jeg så var glimrende. Det er ikke nogen biograffilm, men en tv-film.
Som det er med mange udenlandske produktioner i dag, så tilgodeses heller ikke den her med danske undertekster på DVD. Men ifølge mine oplysninger er den udgivet med engelske undertekster - den kan bl.a. fås hos amazon.co.uk

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » søn 27. dec 2015 21:13

dafito skrev:DR 2 viste i går lørdag det autentiske drama Cilla. Jeg kom desværre for sent og halvvejs ind i den - men det jeg så var glimrende. Det er ikke nogen biograffilm, men en tv-film.
Som det er med mange udenlandske produktioner i dag, så tilgodeses heller ikke den her med danske undertekster på DVD. Men ifølge mine oplysninger er den udgivet med engelske undertekster - den kan bl.a. fås hos amazon.co.uk
Hej daf

Jeg så den tilfældigvis også, og følte ikke tiden på nogen måde var spildt.

Den havde premiere som TV-serie på ITV ca. 9 måneder før hun pludseligt døde. Men hér var de 3 episoder åbenbart klippet
sammen til en TV-film (så er den vel også nemmere at sælge til udlandet).

Alle sange blev sunget af skuespillerinden, der spillede Cilla, som skal roses. Ingen kan synge som Cilla, men hun kunne give
det friske pust Cilla altid havde med på scenen. Cilla var jo ellers kendt for sit rødfarvede hår - så man det? Handlingen slutter
jo i 1967 med Epsteins selvmord og Cillas koncert i Royal Albert Hall. Liverpool-dialekten hos skuespillerne overlader jeg til
eksperterne. Havde det været rigtig Liverpool-dialekt fra arbejderkvartererne, ville vi sikkert ikke kunne forstå det
halve.

Som jeg skriver ovenfor, var hun meget populær på de britiske øer, så det er måske derfor, at det netop var hende, der
skulle indspilles en serie om. Andre britiske sangerinder slog større igennem internationalt - f. eks. Sandie Shaw, Lulu eller
den ældre Petula Clark - men det var altid Cilla, der "solgte billetter" på hjemmebane.

Og i øvrigt daf!
Når man ser på DRs programpolitik, skal TV-filmen nok blive genudsendt igen og igen :lol:
Hvor stærk er din hørelse i % med hjælpemidler? bliver det værre?

God bagjul fra det mondæne Vestamager.
Poul

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » fre 1. jan 2016 12:45

poul s skrev:
dafito skrev:DR 2 viste i går lørdag det autentiske drama Cilla. Jeg kom desværre for sent og halvvejs ind i den - men det jeg så var glimrende. Det er ikke nogen biograffilm, men en tv-film.
Hej daf

Jeg så den tilfældigvis også, og følte ikke tiden på nogen måde var spildt.

Den havde premiere som TV-serie på ITV ca. 9 måneder før hun pludseligt døde. Men hér var de 3 episoder åbenbart klippet
sammen til en TV-film (så er den vel også nemmere at sælge til udlandet).

Alle sange blev sunget af skuespillerinden, der spillede Cilla, som skal roses. Ingen kan synge som Cilla, men hun kunne give
det friske pust Cilla altid havde med på scenen. Cilla var jo ellers kendt for sit rødfarvede hår - så man det? Handlingen slutter
jo i 1967 med Epsteins selvmord og Cillas koncert i Royal Albert Hall. Liverpool-dialekten hos skuespillerne overlader jeg til
eksperterne. Havde det været rigtig Liverpool-dialekt fra arbejderkvartererne, ville vi sikkert ikke kunne forstå det
halve.

Som jeg skriver ovenfor, var hun meget populær på de britiske øer, så det er måske derfor, at det netop var hende, der
skulle indspilles en serie om. Andre britiske sangerinder slog større igennem internationalt - f. eks. Sandie Shaw, Lulu eller
den ældre Petula Clark - men det var altid Cilla, der "solgte billetter" på hjemmebane.

Og i øvrigt daf!
Når man ser på DRs programpolitik, skal TV-filmen nok blive genudsendt igen og igen :lol:
Hvor stærk er din hørelse i % med hjælpemidler? bliver det værre?

God bagjul fra det mondæne Vestamager.
Poul
Jeg har selv en interesse for de britiske sangerinder - ikke mindst i tiden omkring slutningen af 1950'erne og op gennem 1960'erne. Da musikken og mennesket gik i et. Hvilket man også vil se på de Europæiske Melodi Grand Prix, som jeg så, for næsten to år siden, på YouTube - jeg ved ikke, om de stadig findes på YouTube?

Filmen om Cilla, den tror jeg næppe sådan lige bliver genudsendt - det der ofte bliver genudsendt på både DRs og TV2s kanaler er mainstream. Så måske jeg vil købe DVD'en :D

Ang. min hørelse. Jeg har diabetes type 1. Blandt andet derfor er der sket en mindre forværring med min hørelse. Jeg skal nu have et aflastningsapparat til mit venstre øre.
Jeg håber dog stadig, at jeg kan nyde musikken på hjemmeplan. Samt de danske film. :D

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » søn 3. jan 2016 14:45

Godt Nytår, daf

Det ser ud som om, at du kan logge dig på dr.dk og se filmen - bare søg på "Cilla".

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Kvinde

Indlæg af Henriette Nilsson » tors 17. mar 2016 10:06

Jeg har aldrig hørt om hende. Men i går så jeg en yderst spændene film lavet over hendes liv.

Mvh.

Henriette

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » tors 17. mar 2016 18:27

Henriette Nilsson skrev:Jeg har aldrig hørt om hende. Men i går så jeg en yderst spændene film lavet over hendes liv.

Mvh.

Henriette
Men NU kender du til hende - det er også det gode ved film, når man kan lære noget.

Det er den samme film, som vi omtaler højere oppe i tråden - og lur mig, om den ikke bliver vist igen.

Filmen er slet ikke så tosset, og føles ikke langsommelig, selvom den kører 2,5 time (uden afbrydelser).

Jeg har bemærket, at DR 2 og DR K er begyndt at vise flere interessante og gamle! film det sidste år.
Håber de fortsætter - så får jeg da lidt seriøsitet for licensen.

Venligst Poul

Besvar