Nordisk film overtager danske filmperler

Debat om danske dvd og blu-ray - og om siden danskedvd.dk

Redaktør: Henrik

Besvar
Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Kvinde

Nordisk film overtager danske filmperler

Indlæg af Henriette Nilsson » søn 27. okt 2013 12:09

Mon der så er nye dvd-udgivelser i vente?

http://www.recordere.dk/indhold/templat ... 3&zoneid=5

Hvilken ikke udgivet film savner I mest?

Mvh.

Henriette

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Re: Nordisk film overtager danske filmperler

Indlæg af dafito » søn 27. okt 2013 22:26

Henriette Nilsson skrev:Mon der så er nye dvd-udgivelser i vente?

http://www.recordere.dk/indhold/templat ... 3&zoneid=5

Hvilken ikke udgivet film savner I mest?

Mvh.

Henriette
Sjovt sted, at den nyhed kommer fra.

Nå men, ved at have færre selskaber med ejerskab af danske film, så kan dem der er tilbage, helt bestemme hvordan og hvilke film der skal udbredes.

Nordisk Film står nu lidt som en mastodont og kan nu bestemme slagets gang.

Nordisk Film har i forvejen ikke meget tiltro til Blu-ray som filmformat - og i forvejen er DVD blevet lidt begrænset af udgivelse af gamle danske film.

Tanken om at Nordisk Film kunne slå sig sammen med f.eks. DR og TV2 om at lave en dansk filmkanal, er en idé, som jeg godt vil tage frem igen.

Men penge spiller ind. Ikke mindst for aktionærerne af Nordisk Film.
Først var det Metronome der gav op - og nu Scanbox, der vælger at sælge en stor del danske film til Nordisk Film.

Zentropa har jo også afgivet en del af ejerskabet til Nordisk Film.

Jeg har ikke den store tiltro, at vi nu ser den helt store udbredelse af gamle danske film.

Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Henrik » man 28. okt 2013 23:15

Nej, man kan sagtens frygte at de KUN vil genudgive bagkataloget med eget isbjørne logo og intet andet - håber i den grad at jeg tager fejl :?
Hilsen Henrik :)

Brugeravatar
Gniske
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Gniske » tirs 29. okt 2013 17:43

Jeg kan ikke rigtig finde ud af om det her bli'r en god ting eller en dårlig ting for os, det er svært at spå om på dette tidlige tidspunkt - men faktum er, at nu sidder Nordisk Film jo vitterlig tungt på det hele, jeg håber at de husker alle deres egne fine gamle s/h-film fra 40'erne og 50'erne, som de ikke har udsendt på dvd endnu, og som er stærkt savnet, og de mangler jo også at komme med en håndfuld Saga Studio-film fra Sandrew Metronome - og nu har de så nogen ( omkring 10 stykker ) ASA-film som Scanbox ikke nåede at udsende på dvd, og formentlig også en hel masse skønne Palladium-film - der er så mange herlige film fra de selskaber ( især fra Palladium i 40'erne ) som danskerne mangler at få på dvd.

Jeg håber Nordisk Film er deres opgave voksen og dropper det pop-pjat med ikke længere rigtig at ville udsende gamle film fra især 40'erne - jeg håber generelt at det her betyder at de sætter tempoet op ( det skulle op i forvejen ) og udsender gamle danske film på dvd nonstop de kommende år - men jeg frygter nok lidt lisom Henrik, at isbjørnen bare vil udsende Far til fire-serien og Dirch Passer-farve-film og den slags ting - jeg brækker mig i en stor spand, hvis det er den slags unødvendigheder som de kommer med - det ville være komplet overflødigt og unødvendigt, de film har været i tv 117 gange og de film ER jo ude på dvd allerede - overrask os nu positivt og lad danskerne få mulighed for at se og købe alle de manglende danske film-perler på dvd, det er trist at der stadig mangler så meget guf.

Jeg frygter det værste og håber det bedste, er det ikke sådan det hedder?

Take Care
Gniske

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » ons 13. nov 2013 17:12

Samtidig med at engelsk vinder mere frem som det kulturelle og verdensomspændende sprog, så er der nogle som værner om det danske og det filmkulturelle, så Nordisk Film får noget af en opgave med at fastholde identiteten og udbredelsen af de danske film – især nu, hvor Nordisk Film står enerådende med de gamle danske filmperler.

Brugeravatar
Gniske
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger

Indlæg af Gniske » søn 5. jan 2014 01:13

Så har jeg lidt DVD-nyheder at berettte om.

Nordisk Film udsender den 6 marts 2014 en hel del titler på DVD, desværre ser det ud til at der kun er sølle en "ny" film med i bunken, resten af titlerne er film som allerede er ude på DVD, det er film som Scanbox tidligere havde, men som Nordisk Film nu ejer - det drejer sig om alle "Far Til Fire"-filmene ( dem har danskerne da købt på DVD for evigheder siden ) - så kommer de også med alle Morten Korch-filmene ( dem har vi da også købt for længe siden på DVD ) - så udsender de osse alle Soldaterkammerater-filmene ( også det er komplet unødvendigt, de film har danskerne jo på DVD ) - og så udsender de også de tre Lillebror-film ( igen er det helt forkert, for de film har danskerne også på DVD ) - de udsender også "Cafe Paradis" og "En ganske almindelig pige" ( det er to film som ER ude på DVD og som vi alle forlængst har købt ) - det kan da godt tænkes at der er nogen af disse film som måske er udgået, men alligevel, isbjørnen gør desværre det vi troede de ville gøre, men som vi håbede de ikke ville gøre, nemlig udsende en masse film, som allerede er ude på DVD - man kan ikke sige at man er overrasket over deres underlige valg af film.

Den enlige film som det kan forsvares at komme med, fordi den IKKE er ude på DVD, det er "Den Opvakte Jomfru" fra 1950 - det er okay, at de kommer med den film til marts, selv om den ikke er noget mesterværk, så skal den da hjem til samlingen. Men det er vist den eneste film, som IKKE allerede er ude på DVD, alle de andre titler i bunken er jo ude på DVD.

Nordisk Film gjorde nøjagtig det samme, da de fik alle Saga Studio-titlerne fra Sandrew Metronome, de skyndte sig og udsende alle de film som VAR ude på DVD i forvejen, og de har desværre ikke siden gidet udsende de sidste 10-12 stykkker eller hvor mange det nu er - det er synd og skam at de ikke har gidet det, fordi der er en del vigtige perler imellem.

Og nu gør de altså det samme med Scanbox-filmene - hvem er det som ta'r de tåbelige beslutninger i Valby? Det virker skørt at de er lidt ligeglade med de gamle Saga-film, og det ser jo desværre også ud til at de er lidt ligeglade med alle deres egne perler fra 40'erne og 50'erne, som de mangler at udsende på DVD - for ikke at snakke om alle de fremragende Palladium-film som de vist også har nu.

Nå, man skal vel være glad for lidt - og så må vi så bare nøjes med "Den Opvakte Jomfru" den 6 marts - jeg håber så, at når de skal udsende næste læs gamle danske film på DVD senere i 2014, at de så kommer med nogen titler, som ikke er ude på DVD - det kan jo ikke være meningen at Nordisk Film hele tiden gør sig umage for at forblive upopulære blandt de danske fans af gamle film.

Take Care
Gniske

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten
Geografisk sted: København S

Indlæg af poul s » søn 5. jan 2014 09:03

Gniske!

Og hvad svarer Nordisk Film så, når du påpeger disse "tåbelige beslutninger"?

Poul

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » søn 5. jan 2014 13:21

Man kan diskutere hvorvidt Scanbox gjorde alt i dansk filmhistories ånd - men Scanbox har jo fået betaling for at kaste en del af den danske filmskat hovedkulds i armene på Nordisk Film - hvis aktionærerne fortsat skal have gevinster og Nordisk Film i særdeleshed, at vise det forpligtende ansvar ved at så mange som muligt får mulighed for også at se de ældre danske film, som de endnu ikke har haft mulighed for, så kræver det en øget bevågenhed.

Brugeravatar
Gniske
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger

Indlæg af Gniske » ons 16. apr 2014 19:38

Det ser ud til at Nordisk Film endelig langt om længe kommer med en Saga Studio-film på DVD.

Den 3 juli er datoen og filmen er "Op Med Lille Martha" fra 1946 - jeg ved ikke hvorfor den film lige er valgt - måske fordi navnet Martha er i titlen?, og NF fik jo stor succes med deres egen "Martha"-film, det er ikke til at sige - men der er vel egentlig en håndfuld andre Saga Studio -film, som jeg hellere så, men bare det, at de nu er begyndt at komme med de manglende Saga Studio-film på DVD er faktisk en stor ting, det må jeg sige - og også ros for at det er en film fra konge-årtiet, nemlig 40'erne - det er godt gået af isbjørnen og man har lov at håbe på, at den ser flot ud, samt at der kommer flere Saga Studio-film fra NF i 2014, især længes jeg personlig efter DVD-udgivelser af "Oktober-roser" fra 1946, samt "Mens Porten Var Lukket" fra 1948, jeg håber det ikke varer så længe med de to film.

Foreløbig er der to butikker som allerede har den "Op Med Lille Martha"-film på deres hjemmeside - det er cdon og haushoej.dk, så det lover jo godt, men helt sikker er man vel aldrig, det var også de to butikker, som havde "Den Opvakte Jomfru" på deres hjemmeside og den udgivelse blev jo desværre ikke til noget.

Nordisk Film genudsender også en masse af de ASA-film, som Scanbox havde førhen - til sommer kommer alle Korch-filmene og flere andre film - jeg så nu hellere at de havde fokus på de ASA-film, som aldrig har været ude på DVD før - og hvad med Palladium-filmene? det er også meget, meget vigtigt.
Gniske

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » man 8. sep 2014 11:18

Det var nok en falliterklæring at Scanbox og Metronome kastede håndklædet i ringen og valgte at sælge deres ejerdel af gamle danske film til Nordisk Film?

Men selvom Nordisk Film lovede guld og grønne skove med fortsat udgivelser på f.eks. DVD, så er der nu en markant ændring på vej:
Her er lidt oplysninger på svar på en mail fra Nordisk Film:

Nordisk Film ser ikke en snarlig død på DVD-formatet - men mere begrænset i forhold til nu. Men som de selv svarer: ...ikke udelukkende med DVD formatet i betragtning. Vi ser et stort potentiale på de digitale formater (Video On Demand) og vi vil også gerne sikre at kvaliteten bliver forbedret til TV formatet

275 film er overtaget fra andre selskaber - men fokus er primært på dem, som allerede har været udgivet.

Det er i støbeskeen, at 2015 bliver året hvor de digitale platforme vil få en større fokus i form placering af gamle danske film.

Selvom der ikke er planer om yderligere udgivelser fra Nordisk Films eget skatkammer, så kan man sige, at vejen fra ny filmproduktion til de digitale platforme som de forskellige streamingsleverandører, det vil ændre sig markant fra 2015.

VincentVega
Geografisk sted: København

Indlæg af VincentVega » ons 22. okt 2014 13:40

Gniske skrev: - og hvad med Palladium-filmene? det er også meget, meget vigtigt.
Nordisk Film har ikke købt Palladium filmene, de ejes stadig af Palladium A/S som kan kontaktes på:

palladium@palladium.dk

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » tors 23. okt 2014 10:52

I skal ikke regne med, at Nordisk Film ændrer fokus.

Ikke storsælgende film, som I ikke har fået købt på DVD, de kommer IKKE på DVD igen - men KUN til streamingkanaler. - Det har jeg netop måtte sande efter jeg selv har spurgt til en udgået DVD.

Brugeravatar
Gniske
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger

Indlæg af Gniske » lør 15. nov 2014 21:40

Jeg har en lidt dårlig nyhed til jer - jeg har været i kontakt med en meget flink og venlig person fra DK 4 omkring det med gamle danske film på deres kanal, fordi at DK 4 jo næsten var vores sidste chance for at få set de manglende gamle sort/hvid-film, som ikke er ude på hverken vhs eller dvd - men hun kunne fortælle at de desværre ikke har planer om at indkøbe rettighederne til de gamle film igen, men hun nævnte, at det kunne jo være at det ændrede sig, man kan jo aldrig vide.

Det er altid noget at de svarede tilbage, det er nemlig ikke altid tilfældet hos Nordisk Film og Scanbox.

Det ser ærlig talt lidt sløjt ud, synes jeg - Charlie vil kun vise farvefilm og Nordisk Film sidder jo tungt på det hele og ønsker ikke at gi' danskerne filmene på dvd og filmene kan man jo heller ikke engang låne på bibliotekerne og youtube har heller ikke rigtig nogen gamle danske film og yousee-bio er heller ikke optimalt - men isbjørnen "overvejer" jo streaming engang med tiden - men helt ærligt, alle os fans af de gamle film er jo ikke ret vilde med streaming, vi vil helst eje filmene på dvd, for vi er ikke unge mennesker som har tjek på det streame-halløj og jeg gider ikke se film på min pc.

Jeg forstår ikke at man i Valby ikke tilbyder video-on-demand, og vi er jo en del som har foreslået dem det - det burde ikke være nogen big deal - folk kunne få de film som de efterspurgte hos dem og isbjørnen blev samtidig lidt populær - men det er lidt som om, at man hellere vil være populær hos det unge købestærke publikum fremfor hos nogen ældre nisser som os, som interesserer sig for de gamle film.
Gniske

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » lør 15. nov 2014 22:12

Gniske skrev:Jeg har en lidt dårlig nyhed til jer - jeg har været i kontakt med en meget flink og venlig person fra DK 4 omkring det med gamle danske film på deres kanal, fordi at DK 4 jo næsten var vores sidste chance for at få set de manglende gamle sort/hvid-film, som ikke er ude på hverken vhs eller dvd - men hun kunne fortælle at de desværre ikke har planer om at indkøbe rettighederne til de gamle film igen, men hun nævnte, at det kunne jo være at det ændrede sig, man kan jo aldrig vide.

Det er altid noget at de svarede tilbage, det er nemlig ikke altid tilfældet hos Nordisk Film og Scanbox.

Det ser ærlig talt lidt sløjt ud, synes jeg - Charlie vil kun vise farvefilm og Nordisk Film sidder jo tungt på det hele og ønsker ikke at gi' danskerne filmene på dvd og filmene kan man jo heller ikke engang låne på bibliotekerne og youtube har heller ikke rigtig nogen gamle danske film og yousee-bio er heller ikke optimalt - men isbjørnen "overvejer" jo streaming engang med tiden - men helt ærligt, alle os fans af de gamle film er jo ikke ret vilde med streaming, vi vil helst eje filmene på dvd, for vi er ikke unge mennesker som har tjek på det streame-halløj og jeg gider ikke se film på min pc.

Jeg forstår ikke at man i Valby ikke tilbyder video-on-demand, og vi er jo en del som har foreslået dem det - det burde ikke være nogen big deal - folk kunne få de film som de efterspurgte hos dem og isbjørnen blev samtidig lidt populær - men det er lidt som om, at man hellere vil være populær hos det unge købestærke publikum fremfor hos nogen ældre nisser som os, som interesserer sig for de gamle film.
Jeg har slået et slag for print on demand - Nordisk Film mangler en forståelse for muligheder til de dansk filmfans!

Brugeravatar
Raffles
Superbruger
Superbruger

Indlæg af Raffles » tirs 18. nov 2014 23:50

Når de kan tilbyde on-demand i USA af deres gamle filmskat (f.eks. Warners Archive Collection), burde de også kunne det herhjemme - lad folk købe det de vil have; bestil og brænd eksklusivt til kunden. Ellers får vi jo aldrig fat i det vi ønsker at eje...

Besvar