Morten Korch - nye digitale udgivelser

Debat om danske dvd og blu-ray - og om siden danskedvd.dk

Redaktør: Henrik

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Morten Korch - nye digitale udgivelser

Indlæg af dafito » tirs 22. apr 2014 10:10

Så er det tid til igen at udgive de mange Morten Korch-film på DVD - visse steder påstås det, at det nu er med Forbedret lyd- og billedkvalitet!
Læs bl.a. her: http://www.dvdoo.dk/dvd-film-list/dvd-l ... =75&til=25
og
http://www.dvdoo.dk/dvd-film/morten-kor ... 156073.php

- Med mindre at det er et salgstrick, for de er vel ikke mere forbedret end dem der har været ude på DVD?

Jeg har det seneste bokssæt. Og jeg mener de er rimelige ok.

Zedi

Re: Morten Korch - nye digitale udgivelser

Indlæg af Zedi » tirs 22. apr 2014 14:54

Tak for info.

Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Henrik » fre 25. apr 2014 00:01

Der ser ud til at Nordisk udgiver dem med 2.0 lyd, fremfor tidligere 1.0 - der er vel fortsat mono eller?
Hilsen Henrik :)

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » fre 25. apr 2014 20:25

Digitalt overført er en ting - noget andet er en digitalt remaster. Det sidste, så gennemgår det en ny proces ofte med tilføjelse af forbedret billedkvalitet og lyd. Men at det ser ud til, at de nu er med 2.0 lyd, så er det ikke i overensstemmelse med original optagelserne.
At man pudser lyden af er en ting (det kan være til glæde for svagthørende) - men 2.0 er jo faktisk en tilføjelse/ændring.

Men det er jo set før, at når Nordisk Film overtager rettigheder fra andre selskaber så får de travlt med at ændre til noget med moderne islæt.

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » lør 26. apr 2014 10:38

Når nu Nordisk Film, i deres øjne, bl.a. leverer en lydmæssig forbedring, så er det nok også derfor, at de har en vejledende pris på 99 kr. stykket - alle andre danske film, som bl.a. genudgivelser, de kan findes til en vejledende pris på 59 kr.

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » lør 7. jun 2014 20:47

Da filmen Qivitoq - fjeldgængeren for få år siden gennemgik en større restaureringsproces, så manglede det heller ikke opmærksomhed, hvilket også resulterede i et større interview i et af DR2s nyhedsmagasiner.

- Så hvis Nordisk Film virkelig mener, at Morten Korch-filmene har fået en forbedret restaureringsproces, så burde vi høre noget mere om det. - Men ellers vil jeg sige, at film der opnår en optimal forbedring, de burde udsendes på Blu-ray - ellers virker det lidt som en nedgradering på DVD.

casper

Indlæg af casper » søn 8. jun 2014 08:31

jeg har set to af de nye udgivelser og wow wowo de er blevet flotte det ligner næsten en helt ny film så de er klart vær at opdatere

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » søn 8. jun 2014 12:38

casper skrev:jeg har set to af de nye udgivelser og wow wowo de er blevet flotte det ligner næsten en helt ny film så de er klart vær at opdatere
Nu er der jo forskel på med hvilken måde man behandler noget digitalt - hvilket jeg også har været inde på i debatten her.

Og jeg mener stadig, at vi mangler den egentlige begrundelse for at ændre på f.eks. lyden. Overordnet set, så mener jeg som før nævnt, at hvis noget er blevet optimalt forbedret, så vil det ofte være en nedgradering at udgive det på DVD.

DVD er et analogt medie, selvom der kan arbejdes digitalt med det medie - men det optimale det kan primært ydes via Blu-ray.

Men hvis det ikke kan være anderledes, ligesom med Olsen Banden-serien i et Blu-ray bokssæt, så må Nordisk Film da udsende alle de ”nye” Morten Korch-film i et samlet bokssæt, hvis de mener, at det er en optimal og respektfuld opdatering.

Zedi

Indlæg af Zedi » man 9. jun 2014 13:58

Det er både et penge og rettighedspørgsmål, når det kommer til bluray mediet.

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » man 9. jun 2014 15:43

Zedi skrev:Det er både et penge og rettighedspørgsmål, når det kommer til bluray mediet.
Måske er der noget om snakken - og dog, nu betragter jeg Morten Korch-filmserien lidt i samme kaliber som Olsen Banden. Altså mainstream.
Så hvorfor Olsen Banden på Blu-ray og ikke det samme med Morten Korch?
Og så kan man diskutere, om man får noget fuldstændig nyt med de nye DVD-udgaver med Morten Korch-film? Måske optimeret kvalitet, men ført ned til DVD.
Og så er der det med den tilførte nye lyd?

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » tirs 10. jun 2014 10:39

Man kan også vende problematikken lidt.

Scanbox fandt det ikke umagen værd (måske i erkendelse af, at de var gode nok på DVD), og nu hvor Nordisk Film har overtaget rettighederne, så har de fundet det nødvendigt med en opgradering på "nye" DVD'er.

Zedi

Indlæg af Zedi » tirs 10. jun 2014 13:21

ScanBox har jo bare genudgivet dem gang på gang uden at restaurere dem på ny.

Så jeg tænker at Nordisk Film besluttede sig for at gøre noget ved det, nu da ScanBox jo har forsømt at gøre det.

Også tror jeg at der er en mulighed for at de bliver udgivet på Bluray på et senere tidspunkt, når der er kommet noget indtægt på den nye DVD udgivelse.

Men det er både synd og makværk at de ikke har gjort en dyt ved Far Til Fire filmene.

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » tirs 10. jun 2014 15:41

Jeg mener de første DVD'er Scanbox udsendte var DVD 5: Single layer - det seneste bokssæt jeg har, det er SS-DL: (DVD9) Så noget er der sket med Morten Korch-filmene, mens Scanbox havde rettighederne.

Men til Casper: Hvordan ser skærmformatet ud, på de "nye" DVD-udgaver du har set?
Er de ubeskåret?

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » tirs 10. jun 2014 15:47

Zedi skrev:ScanBox har jo bare genudgivet dem gang på gang uden at restaurere dem på ny.

Så jeg tænker at Nordisk Film besluttede sig for at gøre noget ved det, nu da ScanBox jo har forsømt at gøre det.

Også tror jeg at der er en mulighed for at de bliver udgivet på Bluray på et senere tidspunkt, når der er kommet noget indtægt på den nye DVD udgivelse.

Men det er både synd og makværk at de ikke har gjort en dyt ved Far Til Fire filmene.
Jeg har tidligere været i dialog med Nordisk Film og der var de ikke synderlig interesseret i Blu-ray udgivelser med gamle danske film.
De få udgivelser, de har udgivet på Blu-ray, udover Olsen Banden, har vist heller ikke trukket det store publikum.

Men jeg tror nu nok, at et Blu-ray bokssæt med Morten Korch godt kan trække et publikum.

Er det de seneste DVD-udgivelser med Far til fire, du tænker på?
Jeg har kun et ældre bokssæt fra Scanbox.

Zedi

Indlæg af Zedi » tirs 10. jun 2014 18:27

Ja jeg tænker på den udgivelse NordiskFilm som udkom tilbage i februar.

Jeg har denne boks som blev udgivet tilbage i oktober 09

Billede

Jeg købte et par stykker af den nye udgivelse fra NordiskFilm, fordi jeg havde håbet på at kvaliten var bedre end dem fra min gamle box og det er de ikke.

Samme bitrate, samme lyd, samme fil størrelse, så alså ScanBox udgivelse i NordiskFilm klæder.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men tilbage til Morten Korch.

Jeg har købt et par stykker af den nye NordiskFilm udgivelse i fredags som udkom i onsdags.

Og den nye NordiskFilm udgivelse er flot, der er sket en hel del.

Dem der er filmet med et FullFrame kamera, alså i 4:3 - 1.33, de er udgivet i 16:9, det vil sige at de har taget 4:3 billedet og sat permanente sorte kanter på i både venstre og højre side.
Og dem der er filmet med et WideScreen kamera, alså i 16:9 - 1.66, de er udgivet i 16:9 med meget små permanente sorte kanter i venstre og højre side, så det passer med aspect ratio 1.66

billederne er generalt blevet meget mere skarpe, og dem der er i farve, har fået justeret farverne, så de fremtræder mere tydelige.

Besvar