Morten Korch - nye digitale udgivelser

Debat om danske dvd og blu-ray - og om siden danskedvd.dk

Redaktør: Henrik

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Re: Morten Korch - nye digitale udgivelser

Indlæg af dafito » tirs 10. jun 2014 18:48

Zedi skrev:Ja jeg tænker på den udgivelse NordiskFilm som udkom tilbage i februar.

Jeg har denne boks som blev udgivet tilbage i oktober 09

Billede

Jeg købte et par stykker af den nye udgivelse fra NordiskFilm, fordi jeg havde håbet på at kvaliten var bedre end dem fra min gamle box og det er de ikke.

Samme bitrate, samme lyd, samme fil størrelse, så alså ScanBox udgivelse i NordiskFilm klæder.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Men tilbage til Morten Korch.

Jeg har købt et par stykker af den nye NordiskFilm udgivelse i fredags som udkom i onsdags.

Og den nye NordiskFilm udgivelse er flot, der er sket en hel del.

Dem der er filmet med et FullFrame kamera, alså i 4:3 - 1.33, de er udgivet i 16:9, det vil sige at de har taget 4:3 billedet og sat permanente sorte kanter på i både venstre og højre side.
Og dem der er filmet med et WideScreen kamera, alså i 16:9 - 1.66, de er udgivet i 16:9 med meget små permanente sorte kanter i venstre og højre side, så det passer med aspect ratio 1.66

billederne er generalt blevet meget mere skarpe, og dem der er i farve, har fået justeret farverne, så de fremtræder mere tydelige.
Så holder jeg mig til min Far til fire DVD-boks.

Men hensyn til Morten Korch, så er der ikke konkrete oplysninger hos nogle af de mest kendte danske butikker - de ville klæde dem med lidt konkret info. Men de er nok mere interesseret i at sælge og gøre en hurtig handel.

Men info her, sætter jeg pris på. :-)

Dog er det mig imod, at have for mange eksemplarer - derfor vil jeg sætte pris på at få de nye udgaver af Morten Korch på Blu-ray.
Og som det her er beskrevet, så vil de med de nye transfer se godt ud på Blu-ray.

Jeg ved, at der er meget debat om, at visse film, når de får en højere opløsning kan komme til se for videoagtigt ud - at farverne flader for meget ud.
Men med din beskrivelse, så er det nok ikke tilfældet?

Nå men Nordisk bør vågne op og sende dem ud som samlet Blu-ray bokssæt!

Der er mange som har holdt sig tilbage i mange år for overhovedet at købe de mest kendte gamle danske film, netop fordi ikke har været udsendt på Blu-ray - og i respektfulde formater.

Zedi

Indlæg af Zedi » tirs 10. jun 2014 18:57

Ja det er korret angående det med at farverne tit flader ud, men det er bestemt ikke tilfædet i den nye NordsikFilm udgivelse.

jeg vil faktisk sige det så konkret at det er synd at de ikke udgav dem med det samme på Bluray i anledningen af den nye DVD udgivelse i sidste uge.

For de er blevet meget flotte billederne.

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » tirs 10. jun 2014 20:55

Nordisk Film har gjort sig selv en bjørnetjeneste ved at udgive de nye udgaver på DVD.

Eller for at blive midt i sommervarmen: Man serverer heller ikke en formidabel isdessert på en paptallerken.

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » ons 11. jun 2014 19:15

Et besøg i en Føtex gjorde jeg en opdagelse, at KUN få af de nye var på hylderne - mens enkelte af de gamle var lige på den anden hylde.
Sjovt at se den "krig" mellem Scanbox og Nordisk Film.

Zedi

Indlæg af Zedi » tors 12. jun 2014 23:38

Bilka havde også kun et par stykker af de nye i fredags.

Men hvis jeg har kunne regne.

Så har Laserdisken, Dvdoo og DVDCity makeret 15 som ny udgivelse, dog er det kun Dvdoo der skriver at de har dem på lager.

Hos de 2 andre skriver at det er bestillings vare, Cdon har makeret 13 som nye og de skriver at de har dem på lager.

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » man 16. jun 2014 16:34

Til Zedi: Nu er du godt inde i tekniske betegnelser, så også for andre der evt. læser med her, så kan du måske forklare lidt mere om, hvad bitrate er? :-)

Zedi

Indlæg af Zedi » man 16. jun 2014 22:24

Bitrate kan betegnes som den hastighed et digitalt signal er indspillet med, på et DVD medie, en harddisk eller andre digitale medier til video+lyd. Bitrate er hastigheden på datastrømmen.

Bitrate har en afgørende indflydelse på kvaliteten. Jo højere bitrate, jo bedre kvalitet kan optagelsen blive. Ihvertfald indtil et vist niveau.

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » tirs 17. jun 2014 16:39

Tak til Zedi for en enkel og god forklaring om birate.

Jeg har mange gange savnet et program til computeren, så jeg muligvis kunne afsløre, hvor jeg er blevet snydt efter køb af film!
DVD kvalitet er ikke bare DVD kvalitet - HD kan også snyde på Blu-ray. Af og til er DVD kvalitet bare blevet overført til Blu-ray.

De mange OnAir udgivelser af danske film bærer ofte præg af for lidt digitalt behandling.

Men tilbage til Morten Korch-filmene. Med den beskrivelse Zedi er kommet med, så er det næsten halvbedrag KUN at udgive de nye udgaver på DVD.

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » søn 27. jul 2014 21:10

Jeg kan ikke forstå, at de danske tv-kanaler for tiden, endnu en gang, viser maltrakterede udgaver af Morten Korch-film!

DR og TV2 mangler respekt for de gamle danske film!

Nå men jeg må altså vente og se om de nye udgaver udkommer på Blu-ray :)

Zedi

Indlæg af Zedi » ons 30. jul 2014 11:34

Jeg fatter heller ikke, hvorfor de ikke viser de nye flotte udgaver.

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » fre 5. sep 2014 15:41

Nordisk Film påstår i en svar-mail med hensyn til de gamle Morten Korch-film, at: Der har aldrig eksisteret anden lyd end stereo så derfor er den 2.0
samt: De nye udgaver af Korch filmene er alle remasteret fra original materialet
- Hvorfor der så findes MONO-udgaver, det står så hen i det uvisse...

At Nordisk Film KUN er interesseret i "bjørnetjeneste", på DVD, med hensyn til digitale restaureringer af gamle danske film, viser et uddrag af svar fra Nordisk Film: Potentialet er desværre for lavt, hvilket vi også har måttet sande i forbindelse med salget af Olsen Banden på Bluray

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » tors 11. sep 2014 20:27

Blu-ray bliver det altså ikke til - Nordisk Film håber sikkert, at deres optimale udgaver nu også giver salg i et "nyt" bokssæt.
2. oktober udkommer det "nye" bokssæt - ses bl.a. her: http://www.dvdoo.dk/dvd-film/morten-kor ... 158167.php

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » man 22. sep 2014 09:38

Det er interessant at høre
om der er andre som har læst med her og er blevet fristet til køb af de "nye" Morten Korch-film på DVD?

Besvar