Tv2's nye serie Badehotellet

Debat om danske film og tv-serier m.v.

Redaktør: Henrik

Bruun
Forum Eliten
Forum Eliten

Tv2's nye serie Badehotellet

Indlæg af Bruun » søn 29. dec 2013 11:35

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Re: Tv2's nye serie Badehotellet

Indlæg af dafito » søn 29. dec 2013 21:09

Umiddelbart ser det lovende ud.

Men i forhold til den tid den skal beskrive, så er den vist også præget af hurtige klip - modsat en anden tidstypisk serie som Matador, der var roligt klippet.

Det er måske en skam, at DR har mistet et hæderkronet manuskriptpar til TV2 - men lad os nu se om serien kan stå distancen med f.eks. Matador :)

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Kvinde

Indlæg af Henriette Nilsson » søn 29. dec 2013 21:43

Jeg skal helt klart se serien og jeg glæder mig meget.

- Forventer en hel del af denne serie :)

http://www.bt.dk/film-og-tv/tv-krig-her ... ten-i-2014

Mvh.

Henriette

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: København S

Indlæg af poul s » søn 29. dec 2013 22:39

Og jeg er også med på den værste!

Hilsen Poul

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Henriette Nilsson » man 30. dec 2013 20:04

Badehotellet gør jo noget godt - idet serien er en kombination af mine to store interesser Danmarks Historien og Fiktionsdrama :)

Og så glæder jeg mig til en gensyn med Amalie Dollerup

http://tvtid.tv2.dk/2013-12-29-Unge-sku ... otellet%27

Mvh.

Henriette

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Henriette Nilsson » man 30. dec 2013 21:58

Serien er meget lovende og jeg glæder mig allerede til næste afsnit :)

Se debat fra facebook, som er opstået pga. denne artikel; http://ekstrabladet.dk/flash/anmeldelse ... 184333.ece

Mvh.

Henriette
Vedhæftede filer
Badehotellet.jpg
Badehotellet.jpg (105.6 KiB) Vist 4413 gange
Badehotellet Debat.png
Badehotellet Debat.png (162.27 KiB) Vist 4413 gange

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » tirs 31. dec 2013 14:54

Jeg så også første afsnit i går og jeg skal nok tænde igen på mandag.

Man må jo sige, at alle aldersgrupper kan følge med i handlingen - der ligger ikke nogle skjulte hensigter
hos nogle af karaktererne - endnu.

Handlingen skulle udspille sig i 1928 i nærheden af Skagen(?) og så opstår det sædvanlige problem med sprogbrug
og manglende dialekter. De unge skuespillere burde se nogle flere gamle film, da de mig bekendt ikke længere får undervisning
i de vigtigste danske dialekter/udenlandske accenter på teaterskolerne. I dag taler alle TV-dansk (og det er ikke for
kønt) og er der endelig en provinsdialekt, er det som regel det brede sydvestsjællandske eller århusianske - uanset
hvor karakteren i øvrigt måtte komme fra.

Det irriterede mig, at alle gæsterne hele tiden skulle omtale hinanden i tredie person. Jeg mener, ingen af gæsterne er kongelige eller adelige, Så det ville være rigeligt at sige "God Morgen, herr Fabrikant" og derefter blot sige "De" i direkte
samtale. At hotelpersonalet skulle bruge denne underdanige tiltale var helt normalt, men ikke blandt ligestillede. Når det bedre borgerskab ferierede på et badested, var der en vis afslappet atmosfære, og tidens sæder og skikke blev ikke håndhævet så stramt - kan i huske "Odds 777" (1932)? Mon forfatterne har set denne film med et præcist tidsbillede?

Handlingens morsomme klimaks var så, at en gæst havde kørt 3 høns ihjel, så morgenmaden var i fare. Ja-ja så er det
heller ikke morsommere, men forfatterne er jo ikke just kendte for deres vid.

Jeg ved ikke, hvorfor forfatterne har valgt dette kedelige badehotel som ramme om handlingen - der sker jo intet på stedet,
og den mest flamboyante karakter er hønseavlernaboen, der har den frækhed, at sige "du" til en gæst. Uha, spændingen stiger. Jeg kan se på rollelisten, at handlingen senere vil omfatte flere karakterer, så der kommer måske lidt mere action i klitterne og strandgryderne?

Hotelejeren sidder pludselig og flæber overfor en stuepige, der har været ansat én dag, hvorefter han dagen efter beder hende om at forsvinde! Er han alkoholiseret, eller har han fået kuller af at leve så isoleret?

Det der glædede mig mest, var at se mange nye ansigter. Vi trænger til en vis udskiftning blandt den faste stab af de - efterhånden knapt så unge - skuespillere vi har set til hudløshed. De spillede meget troværdigt.

Men - som sagt - jeg skal garanteret se alle "badedyrene" igen på mandag.

Pudsigt i øvrigt, at vise sådan en sommerserie med badetøj, solparasoller og stråhatte hér midt i kulden.
Tilsyneladende var det en fin sommer i 1928 ved den jydske vestkyst.

Jeg kan anbefale champagnen i REMA 1000,

Venligst, Poul

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » tirs 31. dec 2013 16:42

Ole Ernst havde vist også sit hyr med sproget på skuespillerskolen – men viste jo senere, at han godt kunne begå sig i de forskellige roller.

Men ellers er jeg enig med poul s’ analyse vedr. de yngre skuespillere i serien – og i øvrige roller på film og tv.

Modsat Ole Ernst, så er det for markant med dette tv-dansk, vi har i dag. Der mumles til tider for meget, så noget nemt kan misforstås.

Serien som sådan, synes jeg skal have en chance mere. Selvom jeg ikke er fuldt ud begejstret efter første afsnit.

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » tirs 31. dec 2013 17:24

Hej dafito

Godt med lidt feed-back på mine udgydelser, men jeg tilhører de danskere, der godt vil værne om det danske, og
ikke kun mener alt dansk er tarveligt og globalisering er den nye "religion".

Jeg er glad for at du nævnte lydsporet på serien. Jeg har desværre en hørelse som en kat, så jeg kan hurtigt fornemme,
hvis replikkerne er uforståelige. Man skulle jo mene, at med al den high-tech der er til rådighed nu om dage, skulle det ikke
være svært, men jeg oplever det ofte på film og TV. Med mindre replikkerne bliver råbt, kan de for ofte være svære at
forstå (gamle mennesker er stået af for længst). De mangler evnen til at artikulere, derfor bliver der heller ikke opført mange klassiske opsætninger på teatrene længere, såsom Shakespeare og Holbert og Voltaire, - de kan bare ikke det der med klassikerne. Selvfølgelig kan man altid lave en Langdal-udgave af "Hamlet", hvor titelpersoner skejer ud i trapez! Men så vil jeg da hellere se Cirkus Nemo.

Dette tilbagevendende problem mærkede jeg ikke på "Badehotellet". Nu var der jo ikke mange lange monologer eller dialoger,
men jeg syntes de alle gjorde sig forståelige.

Mht. Ole Ernst kan jeg kun udfordre dig:
Nævn mig tre filmroller, hvor han taler med dialekt eller accent.

Torsken venter.

Bedste hilsner, Poul

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Henriette Nilsson » søn 5. jan 2014 15:20

Du har ret i at serien nok havde været bedre, hvis man havde studeret sproget og tidsånden ved bl.a. at se Odds 777.

Men til trods for det, er jeg sikker på at det er en god serie og jeg har lige opdaget at Tv2 viser afsnit 1 igen i dag kl. 15:45 - så det bliver til et gensyn med Badehotellet for mit vedkommende :)

Mvh.

Henriette

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » søn 5. jan 2014 16:44

Nu har jeg så, på TV2, genset første afsnit af ”Badehotellet” - rent teknisk virker den mere filmisk end DRs ”Arvingerne”. Samtidig er der referencer til ”Krøniken” i scenen med introduktionen af radioen.

Jeg synes også at der er referencer til filmen ”Midt i en jazztid”.

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » søn 5. jan 2014 16:52

dafito skrev:Nu har jeg så, på TV2, genset første afsnit af ”Badehotellet” - rent teknisk virker den mere filmisk end DRs ”Arvingerne”. Samtidig er der referencer til ”Krøniken” i scenen med introduktionen af radioen.

Mht. reference til den efterhånden ukendte "Midt i en jazztid" må du tænke på kostumerne.

Mht. til radioen (ha-ha). Man slæbte selvfølgelig ikke sådan et kæmpe monstrum med på badeferie i vesterhavsklitterne,
men referencen til "Krøniken" skyldes måske, at Peter Hesse også spillede lydingeniør på "Bella"?

Venligst Poul

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » søn 5. jan 2014 17:04

poul s skrev:
dafito skrev:Nu har jeg så, på TV2, genset første afsnit af ”Badehotellet” - rent teknisk virker den mere filmisk end DRs ”Arvingerne”. Samtidig er der referencer til ”Krøniken” i scenen med introduktionen af radioen.

Mht. reference til den efterhånden ukendte "Midt i en jazztid" må du tænke på kostumerne.

Mht. til radioen (ha-ha). Man slæbte selvfølgelig ikke sådan et kæmpe monstrum med på badeferie i vesterhavsklitterne,
men referencen til "Krøniken" skyldes måske, at Peter Hesse også spillede lydingeniør på "Bella"?

Venligst Poul
Det er mange år siden, at jeg har set "Midt i en jazztid" - men stemningen er måske ikke helt den samme?

Ja sjovt som Peter Hesse gentager lidt sin rolle fra netop "Krøniken" - men de tidligere DR-manuskriptforfattere fornægter heller ikke helt stemningen fra "Krøniken" - med en snert af stemningen fra "Matador".

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » søn 5. jan 2014 17:14

dafito skrev:
poul s skrev:

Venligst Poul
Det er mange siden, at jeg har set "Midt i en jazztid" - men stemningen er måske ikke helt den samme?

Ja sjovt som Peter Hesse gentager lidt sin rolle fra netop "Krøniken" - men de tidligere DR-manuskriptforfattere fornægter heller ikke helt stemningen fra "Krøniken" - med en snert af stemningen fra "Matador".
dafito

Når du omtaler stemningen fra "Midt i en jazztid", "Krøniken" og "Matador", mener du så ikke bare "gamle dage"?

Venligst Poul

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » søn 5. jan 2014 17:22

Poul - jeg tænker også på det historiske tidsbilled, når jeg omtaler relationen til mine eksempler.

Men det må vist være en researchfejl med størrelsen af radioen?

Besvar