Ny kontroversiel bog om Osvald og Frits Helmuth

Deltag i igangværende afstemninger, eller opret din egen.

Redaktør: Henrik

Besvar

Er det en god idé at offentliggøre personlige oplysninger om Osvald og Frits Helmuth?

Ja.
2
25%
Nej.
2
25%
Det ved jeg ikke.
4
50%

Afgivne stemmer: 8

Brugeravatar
ChristianDVD
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: Aalborg/Brabrand
Kontakt:

Ny kontroversiel bog om Osvald og Frits Helmuth

Indlæg af ChristianDVD » tirs 22. nov 2005 00:08

Hej!

Dagens Danmark på DR 1 havde et indslag om en ny bog om Osvald og Frits Helmuth skrevet af journalist John Lindskog som også har skrevet biografier om Simon Spies, Dirch Passer og Olsen-Banden.

Bogen er ret kontroversiel fordi den er personlig og bygger på Søster(Osvalds kone) dagbøger. Bl. a. at Osvald havde dybe mørke sider af sit sind som også kom til at præge Frits.

Læs mere på: http://www.dr.dk/dagensdanmark
M. v. h. Christian.

Stine
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Indlæg af Stine » tors 24. nov 2005 19:30

Efter min mening, synes jeg det er en dårlig idé at oplyse om sådan noget. Jeg har lige set et indslag i TV2-nyhederne, og hvor de bl.a sagde at Osvald Helmuth var både psykisk og fysisk voldelig overfor sin familie. Jeg kan ikke se hvad det kommer os ved, da det er for hans pragtfulde arbejde at han skal huskes. Som Pusle Helmuth sagde, så havde bogen hjulpet hende med at forstå hvorfor hendes far var som han var, og på den måde synes jeg at det er en god ting, men havde en bog været nødtvendig?
Ja, det er så bare min mening, jeg har lige fået luft :wink:

Mvh. Stine :)
http://www.musicalteater.dk
When the Lord closes a door he opens a window

Brugeravatar
ChristianDVD
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: Aalborg/Brabrand
Kontakt:

Indlæg af ChristianDVD » lør 26. nov 2005 20:46

Stine skrev:Efter min mening, synes jeg det er en dårlig idé at oplyse om sådan noget. Jeg har lige set et indslag i TV2-nyhederne, og hvor de bl.a sagde at Osvald Helmuth var både psykisk og fysisk voldelig overfor sin familie. Jeg kan ikke se hvad det kommer os ved, da det er for hans pragtfulde arbejde at han skal huskes. Som Pusle Helmuth sagde, så havde bogen hjulpet hende med at forstå hvorfor hendes far var som han var, og på den måde synes jeg at det er en god ting, men havde en bog været nødtvendig?
Ja, det er så bare min mening, jeg har lige fået luft :wink:

Mvh. Stine :)
Jeg er selv meget i tvivl om idéen er god mht. bogen om Osvald Helmuth. John Lindskog som har skrevet bogen, er en udemærket og rigtig god forfatter(har skrevet bøger om Olsen-Banden, Dirch Passer og Simon Spies). Oplysningerne i bogen er så kontroversielle at det er grænsende til krænkelse af privatlivets fred for "dagens Helmuth'er" og især gravfreden.
Alligevel og på trods af div. omtaler af bogen, så vil jeg gerne læse den - for med egne øjne at konstatere om bogens kvaliteter. Det kan jo godt at det hele er pr-stunt fra forlaget og bogen i sig selv er tandløs.

Til slut kan man stille spørgsmålet: Var det tilsigtet at Frits Helmuth overdrog dagbøger og div. private breve til sin daværende kæreste? Eller har fruen simpelthen koldt og kynisk modsat Frits' ønsker om at holde det privat - har givet det videre til John Lindskog?
Hvis det sidste er tilfældet så er det sidste ord ikke sagt/skrevet i denne sag.
M. v. h. Christian.

Stine
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Indlæg af Stine » søn 27. nov 2005 23:55

Ja John Lindskog er absolut en dygtig forfatter, og har da også et par bøger af ham.

I samme indslag som jeg nævnte tidligere, så sagde Pusle Helmuth også, at hun ikke kunne se hvorfor de papirer skulle offentliggøres, og hvorfor der skulle skrives en bog om hvordan hendes farfar (og far) var privat. Hvis jeg skulle læse bogen, så skulle det være af samme grund som dig. Men jeg tror ikke jeg kommer til at læse den...

Men somsagt, hvad kommer det os ved, hvordan en af Danmarks største revykunstnere var som privatmand... :?
http://www.musicalteater.dk
When the Lord closes a door he opens a window

Besvar