Hvilken dansk julefilm er bedst???

Deltag i igangværende afstemninger, eller opret din egen.

Redaktør: Henrik

Besvar

Far til fire i byen / Til julebal i Nisseland
4
19%
Jul i skovriddergaarden
0
Ingen stemmer
Jul i den gamle købmandsgaard / Fra den gamle købmandsgaard
4
19%
Nøddebo præstegaard 1934
6
29%
Nøddebo Præstegaard 1974
2
10%
Dyrlægens plejebørn
5
24%

Afgivne stemmer: 21

klauzito

Indlæg af klauzito » tirs 12. sep 2006 21:19

Er egentlig bare nysgerrig da jeg elsker julen :)
Og fordi jeg skal have købt en eller to til min gamle far på 75

klauzito

Indlæg af klauzito » tors 14. sep 2006 21:39

Havde egentlig håbet folk skrev hvorfor de stemmer som de gør :)
Men hvorfor skulle i også gøre det når jeg ikke engang selv har gjort det, så her gør jeg det :)

Jeg stemte Far til fire : Julebal i Nisseland
Jeg kommer ude fra landet af og er midt i 30erne. Indtil jeg var 15, havde jeg kun været i Thisted Amts rejsebio og ikke i den "rigtige" inde i Nykøbing.
TAR viste gerne 2 film. En for alle og en lidt mere ungdomsfilm agtig.
Op til jul var den for alle gerne en af de gamle danske julefilm og lige netop Julebal i Nisseland tror jeg at jeg har set 2 gange der. Derudover er sangen en som vi altid har hørt meget derhjemme ved mine forældre og nu igen sammen med min kæreste.
Så Julebal i nisseland er ren nostalgi for mig!!!!

Billede

Stine
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Indlæg af Stine » lør 16. sep 2006 21:07

Hmm... jeg var splittet! Det er næsten alle rigtig gode film!

Men, jeg valgte Nøddebo Præstegaard fra 1934 - Den er virkelig hyggelig, jeg så den første gang hjemme ved min farmor. Jeg har set den på teater, hvor min storebror spillede Nikolaj, og så synger vi altid sangen "Børn og voksne i kærlig krans" fra filmen juleaften, fordi min farmor så godt kunne lide den.

En anden jeg kunne have stemt på er Far til fire. Den er hyggelig - den så jeg altid hjemme ved min farmor, når jeg var på besøg hos hende. Desuden sendte de den altid engang om eftermiddagen juleaftensdag, og jeg kunne lige nå at se noget af den efter kom hjem fra kirke.

Så er der jo Fra den gamle købmandsgaard. Den er virkelig bare SÅ hyggelig, og William Rosenberg er skøn i den, rart at se ham som andet end skurk. (Jeg havde forresten i sidste uge fornøjelsen at se ham på en scene - han kan stadig :D ) og Astrid Villaume var jo også bare sød - og Rasmus Christiansen og Henry Nielsen var jo bare herlige!
http://www.musicalteater.dk
When the Lord closes a door he opens a window

klauzito

Indlæg af klauzito » lør 24. nov 2007 16:54

Jeg har lige set Jul i den gamle købmandsgaard.
Jeg synes faktisk den er total kedelig og når man når til juledelen er man ret ligeglad med alt andet end bare at få den afsluttet.
Historien/plottet er jo SÅ gennemskuelig og den samme som i de fleste andre danske film og humor er der ikek meget af, julehygge også meget lidt.

Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Henrik » tirs 18. dec 2007 13:35

klauzito skrev:Jeg har lige set Jul i den gamle købmandsgaard.
Jeg synes faktisk den er total kedelig og når man når til juledelen er man ret ligeglad med alt andet end bare at få den afsluttet.
Historien/plottet er jo SÅ gennemskuelig og den samme som i de fleste andre danske film og humor er der ikek meget af, julehygge også meget lidt.
Okay, jeg kan nu godt lide den, primært pga. birollerne: Kjærulff-Schmidt som den temmelig originale stationsforstander og så gammel dansk films svar på Knold og Tot: Rasmus Christiansen og Henry Nielsen.

Handlingen i gamle danske film er jo ofte MEGET gennemskueskuelig og "en tynd kop te" i dag, så det er ikke derfor jeg ser dem. Det er mere hyggen ved gensynet med skuespillerne, lokationerne (forandret/uforandret) og birollernes oftest geniale replikker, der stadig holder.
Hilsen Henrik :)

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Kvinde

Re: Hvilken dansk julefilm er bedst???

Indlæg af Henriette Nilsson » tors 25. jul 2013 08:41

Jeg synes godt om dem alle - dog har jeg ikke set Nødebo Præstegård 1934

- Den bedste film må være Dyrlægens plejebørn

Mvh.

Henriette

Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af Henrik » fre 26. jul 2013 20:44

Henriette Nilsson skrev:Jeg synes godt om dem alle - dog har jeg ikke set Nødebo Præstegård 1934

- Den bedste film må være Dyrlægens plejebørn

Mvh.

Henriette
Du kan roligt se 1934-udgaven - som Stine anførte for år tilbage er den fortsat rigtig hyggelig, måske mest ved juletid.
Hilsen Henrik :)

Brugeravatar
Raffles
Superbruger
Superbruger
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Raffles » søn 6. okt 2013 20:25

Det må blive den originale Nøddebo Præstegaard, den har en helt speciel mørk vinter- og julestemming. Den slags lykkes kun meget få film at ramme plet med, synes jeg.

Bruun
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Bruun » søn 22. dec 2013 17:06

Må indrømme at min favorit ikke er blandt dem man kan stemme på - for jeg stemmer på Julefrokosten :)

Besvar