Morten Piil er død

Debat om danske skuespillere og andre filmfolk

Redaktør: Henrik

Besvar
Brugeravatar
Gniske
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger
Geografisk sted: Odense

Morten Piil er død

Indlæg af Gniske » lør 20. okt 2018 22:39

Jeg ved ikke om folk ved det her, men jeg opdagede det først fornylig - filmkritiker Morten Pill døde d. 22 marts 2018.

For os som går op i danske film ( især gamle danske film ) så var det her en trist nyhed - de bøger om danske film og danske filmskuespillere har vi vel alle pløjet igennem i tide og utide. Det er bøger som man bare ikke kan undvære.

Han var meget dygtig og er lige på kornet med de fleste beskrivelser af skuespillere og gamle danske film, han vidste hvad han skrev om, og især nyder jeg at læse hans reviews af super-perioden i 40'erne, som han også holdt meget af. Jeg er meget tit enig med ham.

Han holdt også meget af den nye danske bølge og dogme-filmene og alle mumle-skuespillerne, og lige der var jeg ikke enig med ham - jeg synes det er noget overvurderet ragelse, men sådan er der jo så meget.

Trist at der ikke skal komme flere fine bøger fra Morten Piil, for det var altid velskrevne bøger som var langtidsholdbare.

Hvil i fred Morten Piil
Gniske

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Kvinde

Re: Morten Piil er død

Indlæg af Henriette Nilsson » tors 1. nov 2018 11:34

Trist nyhed...

Jeg havde en hel del at gøre med ham, via danskefilm.dk og via mail. Bl.a. i forbindelse med genudgivelsen af hans bog om 525 skuespillere - da den første version var fuld af fejl.

Mvh.

Henriette

Besvar