Vera Gebuhr 1916-2014

Debat om danske skuespillere og andre filmfolk

Redaktør: Henrik

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: København S

Vera Gebuhr 1916-2014

Indlæg af poul s » tirs 23. dec 2014 08:39

Én af de sidste medvirkende i "Matador" gik bort i går.

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Kvinde

Re: Vera Gebuhr 1916-2014

Indlæg af Henriette Nilsson » tirs 23. dec 2014 12:11

poul s skrev:Én af de sidste medvirkende i "Matador" gik bort i går.
Sørgeligt, Vera Gebuhr var en fantastisk skuespillerinde - især med hendes rolle som Frøken Jørgensen i Matador.

Hun tilhører den ældre generation blandt de medvirkende Matador og på den måde kan man godt sige at hun er en af de sidste medvirkende i serien. Til den generation hører også Malene Schwartz, Kurt Ravn, Ghita Nørby, Finn Nielsen & Per Pallesen - men så kommer der jo den yngre generation Ulla Henningsen, Karen Lise Mynster, Jens Arentzen & Sonja Oppenhagen, for ikke at glemme børnene som også medvirker i serien.

Vera Gebuhr er kendt og elsket for sin rolle som Frøken Jørgensen, men hun gjorde det også ganske godt i sine unge dage f.eks. som den giftige svigerinde i Familien Schmidt.

Mvh.

Henriette

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » lør 27. dec 2014 19:59

Henriette Nilsson skrev:
Sørgeligt, Vera Gebuhr var en fantastisk skuespillerinde - især med hendes rolle som Frøken Jørgensen i Matador.

Hun tilhører den ældre generation blandt de medvirkende Matador og på den måde kan man godt sige at hun er en af de sidste medvirkende i serien. Til den generation hører også Malene Schwartz, Kurt Ravn, Ghita Nørby, Finn Nielsen & Per Pallesen - men så kommer der jo den yngre generation Ulla Henningsen, Karen Lise Mynster, Jens Arentzen & Sonja Oppenhagen, for ikke at glemme børnene som også medvirker i serien.

Vera Gebuhr er kendt og elsket for sin rolle som Frøken Jørgensen, men hun gjorde det også ganske godt i sine unge dage f.eks. som den giftige svigerinde i Familien Schmidt.

Mvh.

Henriette
Ældre og yngre: Oppenhagen er kun et år yngre end Ravn, og de små børn er jo ikke skuespillere.
Benedikte Dahl - f. 1952 - som spiller voksne Ellen forlod hurtigt skuespilleriet (desværre).

Jeg ved godt, at Gebuhr medvirkede i flere film og TV-stykker gennem sin karriere, men jeg husker hende slet ikke!

Tror I ikke, at Balling castede hende, netop fordi hun var sådan en anonym type? Balling var jo virkelig god til at finde de
rigtige skuespillere til diverse roller.

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Henriette Nilsson » lør 27. dec 2014 21:46

poul s skrev:
Henriette Nilsson skrev:

Mvh.

Henriette
Ældre og yngre: Oppenhagen er kun et år yngre end Ravn, og de små børn er jo ikke skuespillere.
Benedikte Dahl - f. 1952 - som spiller voksne Ellen forlod hurtigt skuespilleriet (desværre).

Jeg ved godt, at Gebuhr medvirkede i flere film og TV-stykker gennem sin karriere, men jeg husker hende slet ikke!

Tror I ikke, at Balling castede hende, netop fordi hun var sådan en anonym type? Balling var jo virkelig god til at finde de
rigtige skuespillere til diverse roller.
Beklager fejlen mht. Kurt Ravn & Sonja Oppenhagen - jeg troede at han var mindst 30 år ældre end hende :)

Tilbage til Vera Gebuhr, jeg ved ikke om det er pga. hendes evne til at fremstå anonym i sine roller der gjorde at hun blev valgt til rollen som Frøken Jørgensen, det kan lige så godt være fordi hun var gode veninder med seriens forfatter Lise Nørgaard. Én ting ved jeg dog, det var ikke meningen at Frøken Jørgensen skulle fortsætte i serien, hun skulle forsvinde efter at Arnesen skød sig og Damernes Magasin blev solgt - men seerne og Balling selv var så begejstrede for hendes spil at hun fik lov til at vende tilbage til Korsbæk efter at have ladet sig udnytte af søsteren Emmy i Haderslev.

Jeg var til at starte med ikke begejstret for din kommentar om at hun måske var den anonyme type, men efter at have tjekket hendes film og tv-liste, må jeg give dig ret; http://www.danskefilm.dk/skuespiller/1007.html

Ganske vist har jeg ikke set alle 50 film hun har medvirket i, men af dem jeg har set - der kan jeg kun huske hende fra filmene Familien Schmidt som den giftige svigerinde, Kispus hvor hun spiller intrigant sladderkælling, den über elendige Far til fire i højt humør hvor hun spiller Fru Sejersen & som den drikfældige ministerfrue der lider af rengøringsvanvid i Olsen-banden overgi'r sig aldrig.

Mht. de tv-serier hun medvirkede i husker jeg hende bedst som Frøken Jørgenen i Matador, så kan jeg genkalde mig situationen hvor hun skændes med Larsen (Ove Sprogøe) om hvem af dem der må købe en fugl af Clausen i afsnit 6. (Om at skyde papegøjen) i tv-serien Huset på Christianshavn, I tv-serien Mor er major hvor hun spiller nabo til familien og i tv-serien Rejseholdet (2000) i rollen som den ældre dame der har været udsat for voldtægt og som udpeger voldtægtsmanden som "Ham der kommer med posten" - der mener hun ham der kommer med klubbladet.

Iflg. artiklen her; http://www.bt.dk/kendte/herfra-gaar-mat ... dste-rejse - var hun frisk i hovedet til det sidste og hun havde utrykt ønske om ikke at blive 100 år.

Mvh.

Henriette

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » lør 27. dec 2014 23:18

Dear Henri

30 år ældre - så skulde Ravn være sidst i 80erne.

Lise Nørgaard og Gebuhr havde den samme borgerlige baggrund og fandt sammen under indspilningen
af "Matador", og da Hr. Schwann blev "udskrevet", blev Frk. Jørgensens karakter heldigvis fyldigere.

Hun spillede perfekt!

Jeg var vist for hurtig, da jeg skrev, at jeg ikke huskede Gebuhr for noget på film og TV.

På sine ældre dage spillede hun den store rolle som Asta Nielsen i "Afgrunden" (2004), og det gjorde hun glimrende.
Jeg husker hende også fra en kort medvirken i "Taxa", men det krævede jo ikke ikke den store indsats.

Gebuhr var den sidste, der havde kendt Fru Asta mere end 10 minutter. Hun blev inviteret med sin mand Palle Fønss (1915-62) til et par middagsselskaber i 1950erne.

Blandt de faste gæster var også Maria Garland, som Fru Asta beundrede pga. hendes forhold til mænd (brysk).

Kun kvinder blev normalt inviteret til disse ydmyge middage, men de havde en masse morskab over alle de mandlige
skuespillere, de havde mødt gennem deres lange karrierer. Ja, de sammenlignede faktisk mændenes fysik over likøren.

Brugeravatar
Raffles
Superbruger
Superbruger
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Raffles » søn 28. dec 2014 00:01

Der er ikke så mange tilbage nu, af dem der var med helt tilbage fra 1940'erne. Hun var en af de absolut sidste, en Lily Weiding er 90 nu.

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » søn 28. dec 2014 01:07

Raffles skrev:Der er ikke så mange tilbage nu, af dem der var med helt tilbage fra 1940'erne. Hun var en af de absolut sidste, en Lily Weiding er 90 nu.
Siden jeg blev filminteresseret, har det altid undret mig over, hvad Weiding ville med Grunwald?

Det må have været lidt af et spring fra kunstneren Mogens Wieth!

Jeg ved, der er kvinder her på linjen. Forklar mig venligst, hvordan Weiding kunne falde for netop Grunwald?

Som I nok fornemmer, har Grunwald aldrig været en af mine favoritter - i mine øjne, har han bare været
dødheldig!

I 1980erne mødte jeg hans privatsekretær på Østre Gasværk. Hun var netop blevet fyret af ham - efter flere års
indsats. Østre Gasværk var jo hans største teatersucces, med han var ikke flink overfor de faste medarbejdere.
Han var ikke nogen lyst at arbejde for.
I 1980erne kunne han stadig spise og drikke sig stor og stærk, men jeg havde svært ved at få ondt af ham, da
han fik at vide af lægerne i 2000erne, at han havde Diabetes 2, og skulle begynde at opføre sin ordentligt mht.
mad og drikke. Han var virkelig en satan, da han var direktør. Jeg har sagt det til ham selv engang, men han er
sig selv nærmest.

Jeg har aldrig kunnet se én eneste god indsats fra hans side. Han var jo kun dum og bøvet at se på - hvorfor tror
I ellers, at Balling valgte ham til disse dumme karakterer?

Når jeg skriver dette hér, får jeg jo nok flere modstandere - men jeg har aldrig kunne se et gram af charme hos
denne skuespiller.

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Henriette Nilsson » søn 28. dec 2014 22:11

poul s skrev:
Raffles skrev:Der er ikke så mange tilbage nu, af dem der var med helt tilbage fra 1940'erne. Hun var en af de absolut sidste, en Lily Weiding er 90 nu.
Siden jeg blev filminteresseret, har det altid undret mig over, hvad Weiding ville med Grunwald?

Det må have været lidt af et spring fra kunstneren Mogens Wieth!

Jeg ved, der er kvinder her på linjen. Forklar mig venligst, hvordan Weiding kunne falde for netop Grunwald?

Som I nok fornemmer, har Grunwald aldrig været en af mine favoritter - i mine øjne, har han bare været
dødheldig!

I 1980erne mødte jeg hans privatsekretær på Østre Gasværk. Hun var netop blevet fyret af ham - efter flere års
indsats. Østre Gasværk var jo hans største teatersucces, med han var ikke flink overfor de faste medarbejdere.
Han var ikke nogen lyst at arbejde for.
I 1980erne kunne han stadig spise og drikke sig stor og stærk, men jeg havde svært ved at få ondt af ham, da
han fik at vide af lægerne i 2000erne, at han havde Diabetes 2, og skulle begynde at opføre sin ordentligt mht.
mad og drikke. Han var virkelig en satan, da han var direktør. Jeg har sagt det til ham selv engang, men han er
sig selv nærmest.

Jeg har aldrig kunnet se én eneste god indsats fra hans side. Han var jo kun dum og bøvet at se på - hvorfor tror
I ellers, at Balling valgte ham til disse dumme karakterer?

Når jeg skriver dette hér, får jeg jo nok flere modstandere - men jeg har aldrig kunne se et gram af charme hos
denne skuespiller.
Smag og behag er jo som bekendt forskelligt og jeg respekterer og anerkender din mening om Morten Grunwald, selvom jeg er dybt uenig - så på en måde kan man sige at jeg er din modstander.

Mht. hvad Lily Weiding så/ser i Morten, så har jeg engang læst om det og det var bl.a. fordi han var så varsom, betænksom og kærlig overfor hende selv og hendes døtre efter at Mogens Wieth døde.

Mvh.

Henriette

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Henriette Nilsson » søn 28. dec 2014 22:13

poul s skrev:Dear Henri

30 år ældre - så skulde Ravn være sidst i 80erne.

Lise Nørgaard og Gebuhr havde den samme borgerlige baggrund og fandt sammen under indspilningen
af "Matador", og da Hr. Schwann blev "udskrevet", blev Frk. Jørgensens karakter heldigvis fyldigere.

Hun spillede perfekt!

Jeg var vist for hurtig, da jeg skrev, at jeg ikke huskede Gebuhr for noget på film og TV.

På sine ældre dage spillede hun den store rolle som Asta Nielsen i "Afgrunden" (2004), og det gjorde hun glimrende.
Jeg husker hende også fra en kort medvirken i "Taxa", men det krævede jo ikke ikke den store indsats.

Gebuhr var den sidste, der havde kendt Fru Asta mere end 10 minutter. Hun blev inviteret med sin mand Palle Fønss (1915-62) til et par middagsselskaber i 1950erne.

Blandt de faste gæster var også Maria Garland, som Fru Asta beundrede pga. hendes forhold til mænd (brysk).

Kun kvinder blev normalt inviteret til disse ydmyge middage, men de havde en masse morskab over alle de mandlige
skuespillere, de havde mødt gennem deres lange karrierer. Ja, de sammenlignede faktisk mændenes fysik over likøren.
Sejt at hun faktisk kendte hende - så har hun jo virkelig haft noget at trække på da hun skulle spille rollen som Asta Nielsen.

Mht. årsagen til hvorfor Balling valgte hende til rollen som Frøken Jørgensen, så er det i bund og grund ligegyldigt - for uanset hvad årsagen er, så gjorde hun det fantastisk og bedre en instruktøren måske i første omgang havde tænkt sig.

Mvh.

Henriette

Brugeravatar
Gniske
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger

Indlæg af Gniske » tirs 30. dec 2014 18:33

Det er okay, Poul - vi kan ikke alle være enige om skuespillerne og filmene, og det er cool nok at du ikke bryder dig om Morten Grunwald, det respekterer jeg og det var interessant at læse at du har mødt ham - nogen gang skuffer kendte folk os, når man taler med dem.

Men jeg er ikke helt enig med dig omkring den gamle Odense-dreng Morten Grunwald som skuespiller - forøvrigt er jeg selv også Odense-dreng og jeg synes at han har gjort det godt, men okay, han var som skuespiller ikke nogen Gunnar Lauring, men helt ringe var han nu heller ikke. I Olsen Banden var han jo glimrende og også god i andre film-roller, primært i 60'erne, 70'erne og 80'erne.

Det der med at der en skuespiller, som man ikke bryder sig om, det kender jeg også til - f.eks kan jeg ikke fordrage Lone Hertz, hverken som privatperson eller som skuespillerinde - som privat-person er hun kvalmende sukkersød og selvfed og selvgod, og som skuespiller ( jo, jeg har set hende på film for år tilbage ) var hun mangelfuld og rædsom og irriterende, og jeg går som regel langt uden om film, hvor hun er med, nu har jeg måske fornærmet nogen Hertz-fans, men det er der ikke noget at gøre ved - når hun så er med i en film, som jeg vil se, så enten spoler jeg forbi hendes scener, eller også går jeg på det lille hus, når hun dukker op i filmen - jeg bliver dårlig af at se hende.

Jeg tror vi er mange som har skuespil-folk, som vi ikke bryder os om, og som vi går langt uden om - det er der ikke noget unormalt i.
Gniske

Bruun
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Bruun » tirs 30. dec 2014 18:57

Undrer mig over at I pludselig begynder at snakke om Grunwald, Weiding og Hertz når tråden handler om underskønne Vera Gebuhr

Brugeravatar
Gniske
Aktiv Bruger
Aktiv Bruger

Indlæg af Gniske » tirs 30. dec 2014 19:40

Jo, Gebuhr var underskøn og en dejlig skuespillerinde, og det skal primært handle om hende, men der sker vel ikke noget ved at man skriver lidt om andre folk i nogen af de indlæg her i denne tråd - det ser jeg ikke nogen problemer i.
Gniske

Brugeravatar
Raffles
Superbruger
Superbruger

Indlæg af Raffles » tirs 30. dec 2014 21:34

Grunwald har altid virket som svær at komme tæt på, en lidt sur type (?). Om det er fordi han er genert ved jeg så ikke, folk kunne heller ikke komme tæt på meget private og mutte typer som Charles Bronson eller Christopher Lee, men Grunwald burde være glad over al den succes han har haft. Kan man være munter på film, burde man vel også kunne være det udenfor scenen men nogen viser det bare ikke så gerne.
Senest rettet af Raffles tors 1. jan 2015 00:58, rettet i alt 1 gang.

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af poul s » ons 31. dec 2014 10:20

Ja jeg er jo ikke kendt for mine tuttenut-indlæg, men jeg vil på ingen måde forsøge at presse mine meninger ned over
hovedet på andre. Enhver er salig i sin tro.

Sjovt Gniske - jeg har det præcis på samme måde med Lone Hertz (men slet ikke Helle), men jeg har dog aldrig præsteret
at spole forbi scener med en skuespiller, jeg ikke er begejstret for. Du må have fået ondt i fingeren, da du så "Frøken
Nitouche" :lol: Man kunne også have kaldt hende for No touche.

Jeg synes ikke, det gør noget, at vi skøjter lidt rundt i personerne og emnerne. Det er jo kun tegn på vores entusiasme
og fortællelyst. Ellers ender vi bare med endnu flere nye emner uden svar.

For at tilføje lidt til trådens emne vil jeg mene, at hvis de fleste danskere ikke havde set "Matador" 10-30 gange havde
Gebuhr i dag været ligeså lidt husket som f.eks Eik Koch, John Wittig, Vera Stricker og Ulla Lock.

Tak til alle sparringspartnerne og Godt Nytår
Poul

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Henriette Nilsson » ons 31. dec 2014 12:54

Gniske skrev:Det er okay, Poul - vi kan ikke alle være enige om skuespillerne og filmene, og det er cool nok at du ikke bryder dig om Morten Grunwald, det respekterer jeg og det var interessant at læse at du har mødt ham - nogen gang skuffer kendte folk os, når man taler med dem.

Men jeg er ikke helt enig med dig omkring den gamle Odense-dreng Morten Grunwald som skuespiller - forøvrigt er jeg selv også Odense-dreng og jeg synes at han har gjort det godt, men okay, han var som skuespiller ikke nogen Gunnar Lauring, men helt ringe var han nu heller ikke. I Olsen Banden var han jo glimrende og også god i andre film-roller, primært i 60'erne, 70'erne og 80'erne.

Det der med at der en skuespiller, som man ikke bryder sig om, det kender jeg også til - f.eks kan jeg ikke fordrage Lone Hertz, hverken som privatperson eller som skuespillerinde - som privat-person er hun kvalmende sukkersød og selvfed og selvgod, og som skuespiller ( jo, jeg har set hende på film for år tilbage ) var hun mangelfuld og rædsom og irriterende, og jeg går som regel langt uden om film, hvor hun er med, nu har jeg måske fornærmet nogen Hertz-fans, men det er der ikke noget at gøre ved - når hun så er med i en film, som jeg vil se, så enten spoler jeg forbi hendes scener, eller også går jeg på det lille hus, når hun dukker op i filmen - jeg bliver dårlig af at se hende.

Jeg tror vi er mange som har skuespil-folk, som vi ikke bryder os om, og som vi går langt uden om - det er der ikke noget unormalt i.
Jeg vil ikke sige at jeg er fornærmet, selvom jeg er uenig med dig i din bedømmelse af Lone Hetz - men smag og behag er jo som bekendt forskellig :)

Jeg hører nok til den pladder romantiske type når det drejer sig om de gamle danske film :)

Mvh.

Henriette

Besvar