Ungpige-bøger: Eneste datter

Her kan man hyggesnakke om alt muligt, som ikke passer ind i de andre fora.

Redaktør: Henrik

Besvar
Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Kvinde

Ungpige-bøger: Eneste datter

Indlæg af Henriette Nilsson » ons 18. jun 2014 14:23

I forbindelse med et besøg på et lokalt kræmmermarked, faldt jeg over nogle gamle ungpige-bøger som jeg bare måtte eje.

Forfatterinden Anna Baadsgaards bog "Eneste Datter" var en af dem - det er en fantastisk sød bog, som jeg klart kan anbefale unge piger at læse.

Ofte når jeg læser disse gamle bøger for piger, så tænker jeg at historien er så god at den burde blive filmatiseret. Det har jeg også tænkt om bogen her, det er en super sød historie - som rummer nogle elementer, der ville gøre sig godt rent filmteknisk.

Mvh.

Henriette

Bruun
Forum Eliten
Forum Eliten

Re: Ungpige-bøger: Eneste datter

Indlæg af Bruun » fre 9. jan 2015 19:20

Henriette Nilsson skrev:I forbindelse med et besøg på et lokalt kræmmermarked, faldt jeg over nogle gamle ungpige-bøger som jeg bare måtte eje.

Forfatterinden Anna Baadsgaards bog "Eneste Datter" var en af dem - det er en fantastisk sød bog, som jeg klart kan anbefale unge piger at læse.

Ofte når jeg læser disse gamle bøger for piger, så tænker jeg at historien er så god at den burde blive filmatiseret. Det har jeg også tænkt om bogen her, det er en super sød historie - som rummer nogle elementer, der ville gøre sig godt rent filmteknisk.

Mvh.

Henriette
Men ville den fungere som film?

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Henriette Nilsson » lør 10. jan 2015 23:00

Bruun skrev:
Henriette Nilsson skrev:I forbindelse med et besøg på et lokalt kræmmermarked, faldt jeg over nogle gamle ungpige-bøger som jeg bare måtte eje.

Mvh.

Henriette
Men ville den fungere som film?
Måske ikke som spillefilm, men det skyldes mest den måde man laver film på i dag - der er en stor risiko for at en film med et historisk tema ikke er troværdig.

Så jeg ville nok mene at det ville være bedst med en animationsfilm baseret på denne historie.

Mvh.

Henriette

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Henriette Nilsson » tors 27. jun 2019 10:36

Det er lidt sjovt at finde denne her gamle tråd om bogen "Eneste datter"...

Sjovt, fordi jeg troede at jeg havde arvet bogen fra min mor - men nu kan jeg se at jeg i sin tid har købt den på et loppemarked.

Jeg har for nylig genlæst bogen. Jeg smuttede på loftet, egentlig for at hente mine Ib Henrik Cavling-bøger - men fik taget det forkerte kasse, men det gør ikke noget. For det var rart at læse denne her bog igen.

Ligesom sidst jeg læste bogen, kunne jeg se det hele for mig også som spillefilm. Men bogen egner sig ikke til at blive filmatiseret i dag - det skulle være sket engang i 50'erne/60'erne - for den måde man laver film på i dag, egner sig ganske enkelt ikke til den tid som historien foregår i. Efter min mening er det kun tv-serien Badehotellet der formår at skabe den rette historiske fornemmelse og ånd.

Nå man tilbage til bogen, hvis I skulle være så heldige at falde over den på et loppemarked, kræmmermarked eller bare biblioteket - så kan jeg helt klart anbefale unge piger fra 11 år og op at læse den.

Mvh.

Henriette

Besvar