Værste danske film

Debat om danske film og tv-serier m.v.

Redaktør: Henrik

Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: København
Kontakt:

Værste danske film

Indlæg af Henrik »

Den værste film, jeg har set til dato, er Kærlighed ved første desperate blik fra 1994. Den var instrueret af Kirsten Stenbæk, og havde Dick Kaysø i hovedrollen. Han dukkede ikke op til premieren, har jeg læst. Det undrer mig ikke.

I det hele taget, forstår jeg ikke Kirsten Stenbæks film, men hun var jo også kunstner. Og jeg er åbenbart for dum til at forstå kunstneriske film :shock: Lenin, din gavtyv er også en underlig omgang vrøvl, kun Ove Sprogøe får (igen) noget ud af sin rolle. Hendes 2 første film, Fantasterne og Den gale dansker, har jeg slet ikke lyst til at se...

Elefanter på loftet fra 1960 er også utrolig vrøvlet, dog har den en god scene, hvor Dirch Passer prøver at få vekslet en stor seddel :D

Reptilicus fra 1961 som også regnes som en ekstrem dårlig film, har jo kult-status. Jeg synes den er så dårlig, at den er morsom. Jeg vil ikke undvære den i samlingen. Jeg har endda den amerikanske udgave :oops:
Hilsen Henrik :)

Brugeravatar
ANR
Forum Ekspert
Forum Ekspert
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af ANR »

Hej jeg er stort set enig med dig, , men jeg har dog et par tilføjelser.

Dirch Passer medvirkede i sin tid i en række delvist svenkse film. Dem mener jeg ikke han skulle have lavet. Der ud over synes jeg heller ikke om venus fra vestø. I øvrigt synes jeg, at der i 1980erne var en tendens til, at flere af de "nye" instruktører der kom på det tidspunkt mere
på udenlansk berømmelse, og internationale priser, end at lave underholdende film, for et dansk publikum. :)
MVH.
Allan ;-)

*Filmtøz*

Indlæg af *Filmtøz* »

Det må være... I den grønne skov eller mordskab... de er virkelig dårlige i mit hoved..

Kh Filmtøz.
Ninna Hansen

Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af Henrik »

*Filmtøz* skrev:Det må være... I den grønne skov eller mordskab... de er virkelig dårlige i mit hoved..

Kh Filmtøz.
I den grønne skov har jeg aldrig set, men Mordskab synes jeg faktisk er en fin lille film.

En anden film, jeg synes er styg, er Soldaterkammerater på bjørnetjeneste. Den har virkelig en masse pinlige scener, og gør de 5 andre udmærkede film i serien, en gevaldig bjørnetjeneste.

Carl Ottosens film hører i det hele taget, ikke til de bedste. Jeg tror nok, at min favorit af hans film er Dyrlægens plejebørn. De andre film, har dog enkelte geniale scener, der skiller sig ud fra filmen som helhed. F.eks. Sjov i gaden.

Kass
Kontakt:

Indlæg af Kass »

Henrik skrev:
*Filmtøz* skrev:Det må være... I den grønne skov eller mordskab... de er virkelig dårlige i mit hoved..

Kh Filmtøz.
I den grønne skov har jeg aldrig set, men Mordskab synes jeg faktisk er en fin lille film.

En anden film, jeg synes er styg, er Soldaterkammerater på bjørnetjeneste. Den har virkelig en masse pinlige scener, og gør de 5 andre udmærkede film i serien, en gevaldig bjørnetjeneste.

Carl Ottosens film hører i det hele taget, ikke til de bedste. Jeg tror nok, at min favorit af hans film er Dyrlægens plejebørn. De andre film, har dog enkelte geniale scener, der skiller sig ud fra filmen som helhed. F.eks. Sjov i gaden.
Jeg har ikke lyst til, at kritisere gamle danske film...
Synes de er gode...
Jeg synes da også, at Elefanter på loftet er en lidt underlig film...
Men Ove og Dirch spiller jo forrygende!!!!

MVH Kass

Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af Henrik »

Ja, Ove Sprogøe fik altid noget godt ud af sine roller - han er altid værd at se, uanset hvad man måtte mene om filmen iøvrigt :yes:

Og det var heller ikke Dirch Passers skyld, at han af og til havnede i nogle pinlige film/manuskripter (min mening, naturligvis). Han gjorde i den grad, hvad han kunne - ingen tvivl om det.

Kass
Kontakt:

Indlæg af Kass »

Henrik skrev:Ja, Ove Sprogøe fik altid noget godt ud af sine roller - han er altid værd at se, uanset hvad man måtte mene om filmen iøvrigt :yes:

Og det var heller ikke Dirch Passers skyld, at han af og til havnede i nogle pinlige film/manuskripter (min mening, naturligvis). Han gjorde i den grad, hvad han kunne - ingen tvivl om det.
Ja, men Henrik det store problem vores kære Dirch havde, det var jo, at han ikke kunne sige NEJ!..... Han blev jo også misbrugt til sidst - og jeg synes bagmændende skulle skamme sig både i tæer og næse...!!!!

Han blev jo engang antaget til i et eller andet storcenter at skulle lege klovn ved, at han skulle være i et kæmpeakvarium (eller lignende) Og så kunne folk der kom forbi grine af ham - det må sgu da ikke have været værdigt - ikke en gang for nogen som helst....

MVH Kass

Lillian.Sperling
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af Lillian.Sperling »

hejsa med jer

filmen; Giv gud en chance om søndagen
er ikke god..
Violer er blå
er heller ikke værd at se

men okay, det kan jo være at andre kan lide de film..
så vidt jeg husker er Lisbet Lundquist,med i Violer er blå- og jeg kan slet ikke se hun har noget talent-overhovedet :roll:

mange hilsner
Lillian.

Kass
Kontakt:

Indlæg af Kass »

Er der ikke også en film, som hedder Himlen er blå - eller sådan noget???

Det er sådan en film hvor de bliver ved med, at sige den samme sætning hele tiden - det er bare en træls film :(

MVH Kass

Lillian.Sperling

hej!

nemlig den film, himlen er blå/ det er nok noget af et tidspilde at glo på!!
den blev vist sidst på DK4-jeg satte mig til at se den..den starter såmænd godt nok, men pludselig er der andre skuespillere med!! total forvirrende-
der står på danskefilm.dk at der er en såkaldt" Episodefilm"
den gider jeg ikke se mere..

og så filmen; Det er nat med fru.Knudsen
med Tove Maës,Birger jensen..mfl
den er dum,bestemt IKKE hyggelig...

Hilsen Lillian :wink:

Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af Henrik »

Himlen er blå og Det er nat med Fru Knudsen er meget anderledes, end de vanlige, hyggelige film - ingen tvivl om det.

Jeg kan nu godt holde ud, at se dem. Den første er en eksperimental film, der skal forestille, at vare ½ time - proppet med kendte skuespillere. Ikke den bedste film, men jeg har bestemt set værre. Og Tove Maës spiller rigtig godt :)

Den anden er grotesk, men uhyre velspillet. Jeg synes, det er helt i orden, at man får antisympati for personerne. Det skal man næsten føle, og det betyder jo, at de spiller deres roller fuldt ud. Igen: Tove Maës spiller rigtig godt.

Blot min ydmyge mening...

Lillian.Sperling

hejsa Henrik

hejsa..
Det der kan ske i livet, man ændrer jo syn-og synsvinkel..
det er (lidt farligt) at sige at en film der dårlig.. for hvorfor er den så lige det?
det har også noget at gøre med ens alder,tror jeg.
da jeg var teenager,så jeg på livet og film, med andre øjne , end jeg gør idag! så senere i livet kan man jo så konstatere- at man forandres konstant............ heldigvis da :lol:
ellers stod man jo stille..mentalt-og det vil da være skidt :D
så, det er en balancegang... rask væk at kritisere noget- der ud fra instruktørens synsvinkel er et mesterværk :roll:
og man mange mange år senere må sige; det var jo et mesterværk :!:

Hilsen Lillian.[/b]

Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af Henrik »

Ja præcis; jeg har bestemt også ændret filmsmag, specielt er jeg blevet mere kræsen med amerikanske film - ser stadig mange af dem, men jeg er mere skeptisk overfor dem, der ligner samlebåndsproduktioner.

Til gengæld er jeg i dag mere åben for gamle danske film, og ser mere hyggen i dem, fremfor tekniske, manuskript- og skuespilmæssige egenskaber. Eller mangel på samme. :D

Jørgen
Geografisk sted: Glostrup

Re: Værste danske film

Indlæg af Jørgen »

Henrik skrev:Reptilicus fra 1961 som også regnes som en ekstrem dårlig film, har jo kult-status. Jeg synes den er så dårlig, at den er morsom. Jeg vil ikke undvære den i samlingen. Jeg har endda den amerikanske udgave :oops:
På trods af kultstatus er den stadig tæerkrummende dårlig. Men der er mange andre danske film der er mindst lige så slemme: Brand-Børge filmene, Familien Gyldenkål-filmene etc. Desværre virker det som om filmudgiverne netop er startet fra bunden mht. genudgivelserne på DVD. Det er underligt så få af dansk films klassikere som endnu ikke er udsendt på DVD, tænk f.eks. på en film som Ditte Menneskebarn.
Mvh

Jørgen

Brugeravatar
Henrik
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af Henrik »

Enig - Reptilicus er dårlig - så dårlig, at den er et morsomt studie i, hvordan en film ikke skal laves. Den burde aldrig være lavet, men jeg morer mig nu herligt over dens pinlige scener :D

Brand-Børge er jeg ganske enig i - den skal jeg aldrig selv have på dvd. Jeg har kun set den første Gyldenkål-film, den er meget sjov, men den står bestemt ikke øverst på min dvd-ønskeliste (det gør Café Paradis).

Jeg venter også på mange andre gode og seriøse film - f.eks. efterkrigsfilm fra ASA, Palladium og Nordisk ... deriblandt Ditte Menneskebarn.

Besvar