Den bedste historisk inspireret danske tv-serie?

Debat om danske film og tv-serier m.v.

Redaktør: Henrik

Besvar
dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Den bedste historisk inspireret danske tv-serie?

Indlæg af dafito » man 1. dec 2014 18:14

Hvis vi tager udgangspunkt i de bedste danske historisk inspireret tv-serier, så er min liste her:

1. Matador (DR 1978 til 1981) Bred serie med personerne i fokus - holder stadig i dag. Folkelig - nok den sidste serie med den betegnelse.

2. Krøniken (DR 2003 til 2006) Modsat Matador, så er Krøniken en tætskåret serie. Psykologien er i fokus. Tv-udviklingen er en biting, men som også gør serien interessant at se.

3. 1864 (DR 2014) Teknisk perfekt, sat overfor hvad Hollywood kan tilbyde. Den har sine psykologiske øjeblikke. Historien savner lidt finpudsning - men er rimelig.

4. Ved stillebækken (TV2 - 1999 til 2000) Lars von Trier greb chansen - Morten Korch på en afdæmpet måde.

5. Bryggeren (DR 1996 til 1997) En rodet omgang om øl - men de sidste seks afsnit er seværdige. Psykologien er også i centrum i de sidste seks afsnit.

6. Badehotellet (TV2 2014 til ?) En lille ting - et historisk bade- og ferie-miljø. Men teknikkens udvikling har også sin lille hilsen i den serie.

7. Edderkoppen (DR 2000) Krimidrama i efterkrigstidens København.

8. Gøngehøvdingen (1992) Hensigten var god med at vække det gamle eventyr til live igen - men virker i dag lidt halvkomisk.

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Kvinde

Re: Den bedste historisk inspireret danske tv-serie?

Indlæg af Henriette Nilsson » lør 6. dec 2014 15:42

dafito skrev:Hvis vi tager udgangspunkt i de bedste danske historisk inspireret tv-serier, så er min liste her:

1. Matador (DR 1978 til 1981) Bred serie med personerne i fokus - holder stadig i dag. Folkelig - nok den sidste serie med den betegnelse.

2. Krøniken (DR 2003 til 2006) Modsat Matador, så er Krøniken en tætskåret serie. Psykologien er i fokus. Tv-udviklingen er en biting, men som også gør serien interessant at se.

3. 1864 (DR 2014) Teknisk perfekt, sat overfor hvad Hollywood kan tilbyde. Den har sine psykologiske øjeblikke. Historien savner lidt finpudsning - men er rimelig.

4. Ved stillebækken (TV2 - 1999 til 2000) Lars von Trier greb chansen - Morten Korch på en afdæmpet måde.

5. Bryggeren (DR 1996 til 1997) En rodet omgang om øl - men de sidste seks afsnit er seværdige. Psykologien er også i centrum i de sidste seks afsnit.

6. Badehotellet (TV2 2014 til ?) En lille ting - et historisk bade- og ferie-miljø. Men teknikkens udvikling har også sin lille hilsen i den serie.

7. Edderkoppen (DR 2000) Krimidrama i efterkrigstidens København.

8. Gøngehøvdingen (1992) Hensigten var god med at vække det gamle eventyr til live igen - men virker i dag lidt halvkomisk.
1. Ingen tvivl om at Matador er den bedste tv-serie som rummer et stykke Danmarkshistorie :)

2. Edderkoppen er også en tv-serie som imponerede mig meget, utrolig spændende og velspillet

4. Gøngehøvdingen er mange gange blevet kritiseret for at være for teateragtig, men jeg elsker serien

5. Krøniken - en skøn serie, som blev lanceret til at være den nye Matador og hvis man sigtede efter det, så var serien en skuffelse. De skal lade være med at sammenligne nye serier med Matador der er og bliver KONGEN over alle danskproducerede tv-serier.

6. 1864, efter at jeg havde accepteret at serien var et fiksionsdrama der byggede på inspiration fra krigen/tiden om 1864, blev den faktisk OK.

7. Jeg har aldrig tænkt på Ved Stillebækken som en historisk inspireret tv-serie, for mig er det en moderne Morten Korch tv-serie

8. Bryggeren har jeg kun set få afsnit af - den falder bare ikke i min smag, har forsøgt at se den flere gange.

Mvh.

Henriette

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: København S

Indlæg af poul s » lør 6. dec 2014 18:57

Jeg vælger en TV-serie, der oprindeligt var tiltænkt børn og unge, men hurtigt blev en succes blandt alle generationer:

Fritz Rabens "Der var krig i verden" (1977). Serien foregår under Besættelsen i en arbejderfamilie, og alle de medvirkende var amatører (inklusive undertegnede). Kun professionelle Morten Grundwald medvirkede som en god fortæller.

Serien blev genudsendt efter et halvt år, da mange seere, der ikke fik den set den første gang, ønskede at se den.

Det er vist mange år siden, den sidst blev sendt - men jeg husker den som værende meget realistisk.

Venligst Poul

Bruun
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Bruun » søn 11. aug 2019 18:43

Inden jeg kommer med mit eget bidrag til debatten her, så får I lige nogle svar fra Facebook :)
Vedhæftede filer
Historisk tvserie.jpg
Historisk tvserie.jpg (119.63 KiB) Vist 231 gange

Besvar