9. april

Debat om danske film og tv-serier m.v.

Redaktør: Henrik

Besvar
poul s
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: København S

9. april

Indlæg af poul s » tors 12. mar 2015 12:54

I anledning af 75-året for vort lands besættelse af tyskerne - og ikke mindst det gode billetsalg
på "Flammen og Citronen" og "Hvidsten-gruppen"(650.-800.000) - er der i dag (sjovt nok ikke 9. april) premiere på filmen om den kortvarige træfning i Sønderjylland.

Instruktøropgaven er lagt i hænderne på spillefilmdebutanten Roni Ezra (f. i København) og hans
nye film skal nok vække interesse blandt mange danskere.

Filmen har allerede fået lunkne anmeldelser, og jeg kunne høre på det korte filmklip i "Go´ Morgen
Danmark", at skuespillerne taler meget hurtigt og uforståeligt. Det kan jo være, at den bliver vist
med danske undertekster i biograferne. Jeg har hørt, at dette ikke vil være utænkeligt i fremtiden,
da mange ikke forstår replikkerne.

"9. april" har modtaget 6,5 mio. kr. i offentlig støtte. Som I sikkert husker fik "1864" over 100 mio.
i støtte.

Jeg håber på det bedste, selvom min Pilou Asbæk-grænse er ved at være nået.

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Re: 9. april

Indlæg af dafito » tors 12. mar 2015 13:28

De klip, jeg har set, så vækker filmen min interesse. Stort set alle film om besættelsestiden, har min interesse.

Onsdag aften i Aftenshowet var der et glimrende interview med en af de få overlevende fra indsatsen i Sønderjylland. Jeg bed særligt mærke i, at Pilou Asbæk talte dunder til de danske politikere over deres manglende anerkendelse for de danske soldaters indsats!
At der så kom en forkølet tak fra den nuværende forsvarsminister, er en anden sag!

Men som Pilou Asbæk sagde i Aftenshowet, så er det mærkeligt, at der skal en film til, for at nogle får opmærksomhed for de oversete episoder i Danmarkshistorien. - Jeg er helt enig!

"9. april" er også blevet sammenlignet med f.eks. "Saving private Ryan".

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Kvinde

Indlæg af Henriette Nilsson » fre 13. mar 2015 08:40

Jeg går på ingen måder op i hvad anmelderne siger, jeg er ofte uenig med dem.

http://www.ekkofilm.dk/artikler/derfor- ... e-9-april/

Jeg er spændt på at se filmen :)

Tåbeligt at filmen 9. April ikke får premiere d. 9. april - symbolværdien havde været genial; https://www.youtube.com/watch?v=UmcttiebIN0

Mvh.

Henriette

dafito
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af dafito » fre 13. mar 2015 13:31

Henriette Nilsson skrev:Jeg går på ingen måder op i hvad anmelderne siger, jeg er ofte uenig med dem.

http://www.ekkofilm.dk/artikler/derfor- ... e-9-april/

Jeg er spændt på at se filmen :)

Tåbeligt at filmen 9. April ikke får premiere d. 9. april - symbolværdien havde været genial; https://www.youtube.com/watch?v=UmcttiebIN0

Mvh.

Henriette
Med udgangspunkt i dit link til ekkofilm, så fremgår det desværre at det er Nordisk Film, som er skyld i den famøse premieredato!

Men på den anden side, hvis ikke vi havde Biografklub Danmark, så ville der nok være endnu færre mennesker til at se de mange danske film, som bliver produceret?

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Kvinde

Indlæg af Henriette Nilsson » tors 17. mar 2016 09:33

Nu har jeg set filmen og jeg er sådan lidt ambivalent mht. min mening om den.

På den ene side synes jeg at filmen er god, med virkelig god og overbevisende skuespil. Mens jeg på den anden side synes at den kan være en anelse kedelig, der sker ikke så meget i filmen. Men mest af alt synes jeg at filmen er lidt ubehagelig og det skyldes nok at den er så virkelighedstro - jeg vil sige at filmen 9. April er den mest troværdige film om Danmark & 2. verdenskrig.

Dog er jeg i tvivl om hvorvidt jeg kommer til at beholde dvd'en, for det er ikke en film jeg føler trang til at se igen.

Mvh.

Henriette

poul s
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Mand
Geografisk sted: København S

Indlæg af poul s » søn 9. apr 2017 22:35

Jeg så filmen til aften. Det var nyt for mig, at de sønderjyske soldater var så hurtige til at lappe deres cykler.

Ellers var det bare en bekræftelse på, at danskere ikke er de fødte krigsmænd/kvinder.

Bruun
Forum Eliten
Forum Eliten

Indlæg af Bruun » tors 11. apr 2019 09:44

poul s skrev:
søn 9. apr 2017 22:35
Jeg så filmen til aften. Det var nyt for mig, at de sønderjyske soldater var så hurtige til at lappe deres cykler.

Ellers var det bare en bekræftelse på, at danskere ikke er de fødte krigsmænd/kvinder.
Jeg synes at kommentaren "var det bare en bekræftelse på, at danskere ikke er de fødte krigsmænd/kvinder" er lidt tarvelig, for det er jo sidenhen blevet en kendsgerning at Danmark havde nedrustet kraftigt indenfor militæret og at der i den forbindelse også er sjusket med soldaternes kamptræning.

Soldaterne kæmpede med de materialer de havde og benyttede de evner de havde.

Besvar