4. Maj 1945 - Befrielsesbudskabet

Her kan man hyggesnakke om alt muligt, som ikke passer ind i de andre fora.

Redaktør: Henrik

Besvar
Bruun
Forum Eliten
Forum Eliten

4. Maj 1945 - Befrielsesbudskabet

Indlæg af Bruun »

I år er det 75 år siden at danskerne fik budskabet om at tyskerne havde overgivet sig og at Danmark igen var frit.

Det fejres hvert år, ved at man sætter et lys i vinduet.

Jeg har aldrig rigtig brugt denne lystradition, som vistnok var for at markere at nu var det slut med mørklægning, men i år tror jeg faktisk at jeg vil gøre det.

Jeg er blevet inspireret af de mange danske og udenlandske 2. verdenskrigsfilm, der her i den sidste måneds tid har været vist på tv.

Hvis I oplevede 4. maj 1945, så fortæl meget gerne hvad I husker :)

Henriette Nilsson
Forum Eliten
Forum Eliten
Køn (Mand/Kvinde): Kvinde

Re: 4. Maj 1945 - Befrielsesbudskabet

Indlæg af Henriette Nilsson »

Bruun skrev:
man 4. maj 2020 14:11
I år er det 75 år siden at danskerne fik budskabet om at tyskerne havde overgivet sig og at Danmark igen var frit.

Det fejres hvert år, ved at man sætter et lys i vinduet.

Jeg har aldrig rigtig brugt denne lystradition, som vistnok var for at markere at nu var det slut med mørklægning, men i år tror jeg faktisk at jeg vil gøre det.

Jeg er blevet inspireret af de mange danske og udenlandske 2. verdenskrigsfilm, der her i den sidste måneds tid har været vist på tv.

Hvis I oplevede 4. maj 1945, så fortæl meget gerne hvad I husker :)
I år har jeg sat lys i vinduet. Det har jeg såmænd gjort før, men desværre er det ikke noget jeg har praktiseret så forfærdelig meget.

Det skulle ikke undre mig at traditionen med et lys i vinduet, blev startet for at markere afslutningen på mørkelægning.

Men nu, er det jo for at markere den dag danskerne fik budskabet fra London om at de tyske tropper i Danmark havde overgivet sig.

Jeg er slev alt for ung til at huske det, er fra 1983, men jeg husker det alligevel - takket være film, tv-serier og tv-optagelser, der vises igen og igen - for at vi ikke skal glemme at der var nogen der gav deres liv for at redde Danmark.

Mvh.

Henriette
Vedhæftede filer
Lys
Lys
Lys.jpg (47.79 KiB) Vist 348 gange

Besvar