Bruun skrev: ↑man 4. maj 2020 14:11
I år er det 75 år siden at danskerne fik budskabet om at tyskerne havde overgivet sig og at Danmark igen var frit.
Det fejres hvert år, ved at man sætter et lys i vinduet.
Jeg har aldrig rigtig brugt denne lystradition, som vistnok var for at markere at nu var det slut med mørklægning, men i år tror jeg faktisk at jeg vil gøre det.
Jeg er blevet inspireret af de mange danske og udenlandske 2. verdenskrigsfilm, der her i den sidste måneds tid har været vist på tv.
Hvis I oplevede 4. maj 1945, så fortæl meget gerne hvad I husker
I år har jeg sat lys i vinduet. Det har jeg såmænd gjort før, men desværre er det ikke noget jeg har praktiseret så forfærdelig meget.
Det skulle ikke undre mig at traditionen med et lys i vinduet, blev startet for at markere afslutningen på mørkelægning.
Men nu, er det jo for at markere den dag danskerne fik budskabet fra London om at de tyske tropper i Danmark havde overgivet sig.
Jeg er slev alt for ung til at huske det, er fra 1983, men jeg husker det alligevel - takket være film, tv-serier og tv-optagelser, der vises igen og igen - for at vi ikke skal glemme at der var nogen der gav deres liv for at redde Danmark.
Mvh.
Henriette